רכבת ישראל נגד נוף קדומים

מנהליה מסלקים כל מי נחשב חשוד כבעל "נטיות ירוקות" מדיונים עקרוניים בענייניה

רכבת ישראל אינה יכולה להתברך בתכנון ראוי, ומחדליה הרי הם כתובים בדו"חות מבקר המדינה ובתחקירים בעיתונים, אבל בעזות מצח הגיעה רכבת ישראל לשלב חדש.

מחר (ג') אחר הצהריים יתכנסו להם 18 אנשי תכנון מהבכירים ביותר במדינה, שהם חברי הגוף החשוב הקרוי ולנת"ע - הוועדה הארצית לעניינים תכנוניים עקרוניים, שיש בה רוב לנציגי המשרדים הממשלתיים. על סדר היום עומדת שאלה לא פשוטה הנוגעת לנחל יתלה, פנינת טבע היסטורית ליד מחלף לטרון, המוכרזת כגן לאומי.

השאלה היא זו: האם במסגרת תוכנית קו הרכבת המהירה לירושלים 1A, הרכבת תעבור מעל הנחל על שני גשרים ענקיים שיחריבו את האתר, או שהרכבת תעבור בשתי מנהרות מתחת לנחל יתלה.

הדילמה עלתה בפני ועדה מיוחדת בראשות עזרא סדן. ועדת סדן קבעה, שהחלופה הירוקה, מנהרות מתחת לנחל יתלה, ישימה ואינה נופלת מחלופת הרכבת, של הגשרים, אלא במובן שמתעוררת סכנה לתקיפת הליכי המכרז על-ידי צד מעוניין.

בתחקיר שהתפרסם במגזין G נמצא, שהרכבת הציגה בפני ועדת סדן מידע לקוי ואף מטעה. מחר, כאמור, הועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) תדון בדו"ח ועדת סדן, ולאחר מכן הפרשה תגיע למועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הגוף התכנוני העליון.

ומה עושה הרכבת? היא דורשת בימים אלה, שכל הנציגים החשודים בעיניה כירוקים לא ישתתפו מחר בדיון בולנת"ע. ואלה הם "פסולי הדיון של הרכבת":

נציג המשרד להגנת הסביבה.

מנהל רשות הטבע והגנים או נציגו.

נציג קק"ל.

נציג ארגון הגג של הגופים הציבוריים שעניינם בשמירת איכות הסביבה.

נציג משרד החקלאות.

זו דרישה כל-כך מדהימה מצד הרכבת, שחייבים לשדרג אותה: משרדי התחבורה והפנים תומכים בעמדת הרכבת, ועל כן, לפי אותו היגיון עקום, גם לנציגי משרדים אלה אסור להשתתף בדיון בולנת"ע.

על-פי החוק, הפסיקה ועל-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, מי שלא היה מעורב בהליך התנגדות לתוכנית הנדונה, זכאי להשתתף כנציג בולנת"ע. חמשת ה"מוחרמים" של הרכבת לא הגישו התנגדות, וחזקה עליהם שישמעו בלב פתוח את הצדדים. יש הנחיה מפורשת של היועץ המשפטי לממשלה, לפיה נציג משרד בוועדות תכנון חייב להצביע לפי מצפונו ושיקול דעתו המקצועי, ולא לפי עמדת השר ששלח אותו.

את דרישת הרכבת צריך לדחות על הסף.

על רקע זה, צריך לשבח את נציג משרד התחבורה בוועדה המחוזית, ישי טל אור. בדיון בוועדה המחוזית הוא תמך בחלופת המנהרות מתחת לנחל יתלה, בניגוד לעמדת צמרת משרד התחבורה, לא כי הוא ירוק, אלא כי הפעיל שיקול דעת מקצועי נקי.