ליצמן עוקץ את האוצר: "אני לא חושב שבכל פעם שצריכים עוד מכשיר MRI, חייבים לעבור דרך אגף התקציבים"

באוצר מתנגדים להחזרת שירותי הרפואה הפרטיים לבתי החולים: יגדילו את ההוצאה הפרטית ב-2-3 מיליארד שקל

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, מאותת כי תמו הימים שבהם אנשי משרד האוצר ניהלו בפועל את משרד הבריאות וקבעו בעצמם את סדרי העדיפויות בתחום כל כך רגיש. בדיון שנערך היום (ב') בוועדת הכספים, הוא הבהיר כי ידרוש עוד מכשירי MRI לבתי החולים מעבר לחמישה שאושרו על ידי האוצר. "אני לא חושב שבכל פעם שצריכים עוד מכשיר MRI, חייבים לעבור דרך אגף התקציבים", הבהיר ליצמן.

לשפר הרפואה בפריפריה

לדבריו, לא מדובר ב"לוקסוס", אלא במכשירים חיוניים שכמעט אינם קיימים בפריפריה. "שם באגף התקציבים שומעים MRI ומיד קופצים. לכן אני מציע לשנות את השם: במקום MRI נקרא להם מכשיר תצלום משפחתי", הוא התלוצץ. ליצמן הבטיח כי כל חמשת המכשירים שכבר אושרו יעברו לבתי חולים בפריפריה. "ברור שהרפואה של הפריפריה איננה זהה לרפואה של המרכז. בפריפריה הרפואה פחות טובה ושם נדרש שיפור", הוא הבהיר. ליצמן ביקר גם את ההתעקשות של האוצר להקים קופת חולים חמישית למטרות רווח ואמר שקודם יש להשקיע ב"שלוש וחצי הקופות הקיימות".

במהלך הדיון טען ליצמן כי אסור להתעלם מהעלייה בהוצאה הפרטית לבריאות וכי מסיבה זו יש לבטל את ההשתתפויות העצמיות של האזרחים, כפי שהביא לביטול התשלום לטיפת חלב (שיכנס לתוקף בתחילת 2010). מנכ''ל משרד הבריאות, פרופ' אבי ישראלי, ציין כי רוב הגידול במימון הפרטי נובע בעיקר מצמיחת הביטוחים המשלימים, שמשקלם מסך ההוצאה זינק מ-2% ל-7%. עם זאת, עדיין רוב ההוצאה הפרטית הולכת לטיפולי שיניים. לכן, דורש ליצמן פטור מוחלט מהשתתפות עצמית על הוצאות שיניים החל מגיל 70 ואמר כי יוועד מחר בעניין עם שר האוצר, יובל שטייניץ.

בנוסף, הביע ליצמן את תמיכתו בהחזרת תרופות מצילות חיים אל הביטוחים המשלימים זאת אחרי שמשרדי האוצר והבריאות הוציאו אותן לפני כשנתיים מחשש לעלייה בהוצאה לבריאות. ליצמן חזר על כוונתו להביא גם להחזרת השר"פ (שירותים פרטיים) אל בתי החולים, בדומה למתכונת בבית החולים הדסה שבירושלים. לדבריו, הדבר ימנע את המצב שבו אין רופאים מומחים בבתי החולים בשעות אחר הצהריים ובמהלך כל סוף השבוע.

גורמים באוצר הסבירו ל"גלובס" כי הם מתנגדים לשר"פ משום שהוא יגדיל את ההוצאה הפרטית של הציבור ב-2-3 מיליארד שקל ויביא להסטת המערכת מפעילותה הציבורית. באוצר מזכירים עוד כי לפי הצעת תקציב 2010-2009, משרד הבריאות קיבל תוספת ריאלית של 2 מיליארד שקל. על כך צריך לציין כי חלק מתוספות אלה ניתנו כהבטחה ישנה, בתמורה להוצאת תרופות מצילות חיים מהביטוחים המשלימים.