חברת החשמל מתכננת לגייס 1-2 מיליארד שקל: מעלות צפויה להוריד דירוג האג"ח של החברה

הסיבות לכך הן הפסדי החברה ותוכנית ההתייעלות שלא יצאה לפועל ■ חברת החשמל תידרש לפרוע בשנה הקרובה התחייבויות בהיקף 5.8 מיליארד שקל

כחצי שנה לאחר שהשלימה גיוס הון של 500 מיליון דולר בארה"ב, חברת החשמל נערכת לגיוס נוסף. ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל מתכננת לגייס 1-2 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח עד סוף השנה. החברה בוחנת אפשרות לצאת בהנפקת אג"ח למשקיעים עד סוף הרבעון השלישי של השנה בעיקר לצורך מחזור חוב ומימון תוכנית ההשקעות.

חשש מהתייקרות עלויות הגיוס

ההתלבטות העיקרית של החברה היא בין גיוס בשוק ההון המקומי לבין גיוס הון נוסף בחו"ל. בשוק ההון מעריכים כי לנוכח הכישלון היחסי והריבית הגבוהה (9.375%) בה נסגר הגיוס האחרון בארה"ב, ההנפקה הבאה תהיה בארץ.

כהיערכות ראשונה לגיוס, החברה יצאה באחרונה במכרז לבחירת יועץ לדירקטוריון בנושא גיוסי ההון, וזאת בהמשך להחלטה שהתקבלה במליאה לפני כחודשים. הגשת ההצעות במכרז צפויה בשבוע הבא, ובחירת היועץ תושלם עד תחילת יולי.

ל"גלובס" נודע עוד כי בחברת החשמל הביעו בדיונים פנימיים חשש מהתייקרות עלויות גיוס ההון גם בשוק המקומי, זאת לנוכח הערכות כי חברת הדירוג מעלות תוריד את דירוג האג"ח של החברה.

לפני כחודשיים וחצי הורידה "מעלות" (S&P) את דירוג האג"ח של חברת החשמל ל-"AA" מ-"AA " תוך הותרתה ברשימת מעקב עם השלכות שליליות.

בהודעת מעלות נמסר כי הורדת הדירוג שיקפה את השחיקה בחוסנה הפיננסי של החברה, כפי שבאה לידי ביטוי בנזילות נמוכה יחסית, בתוכנית השקעות אגרסיבית אשר עשויה להגדיל המנוף הפיננסי ובתוצאות פיננסיות חלשות מהצפוי.

מאז הכנסת האג"ח לרשימת המעקב השלילית, חלה הרעה נוספת במצבה הפיננסי של החברה שהפסדיה ברבעון הראשון גדלו כמעט פי 3 ל-62 מיליון שקל, תוך צניחה חדה בהכנסות כתוצאה מהירידה בביקושים לחשמל.

חברת החשמל ציינה באחרונה כי בשנה הקרובה (ממרץ 2009 עד מרץ 2010) תידרש לפרוע התחייבויות לבעלי אג"ח ולבנקים בהיקף של כ-5.8 מיליארד שקל .

בנוסף, לא הצליחה חברת החשמל להוציא אל הפועל את תוכנית ההתייעלות (מצפן) בגלל העיצומים בהם נקטו העובדים. לפי הערכות בשוק ההון, מעלות צפויה להודיע עד סוף החודש על הדירוג הסופי של חברת החשמל לקראת הגיוס המתוכנן. בשוק ההון מעריכים כי אם לא תהיה התפתחות בלתי צפויה, דירוג האג"ח יופחת בדרגה אחת לרמה של AA-.

יצוין כי מתחילת השנה גייסה חברת החשמל בהנפקות אג"ח בארץ ובחו"ל סכום כולל של 650 מיליון דולר. בארה"ב השלימה החברה בינואר האחרון גיוס של 500 מיליון דולר, אך ההנפקה נסגרה בריבית חסרת תקדים של 9.4%.

חברת החשמל ציינה בדו"חותיה לרבעון הראשון כי "תצליח, כאמור, לגייס את הסכומים הנוספים שיידרשו אולם אם תיתקל בקשיים היא תפנה למדינה בבקשת סיוע".

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "ככלל, החברה נוהגת לגייס מעת לעת הון לצורך מימון השקעותיה. החברה בוחנת את צרכי תזרים המזומנים ואת אפשרויות הגיוס שלה באופן שוטף". בחברה ציינו כי טרם התקבלה הודעה על הפחתת הדירוג.

בכירים בחברה ציינו כי "בניגוד לחברות ממשלתיות אחרות, חברת החשמל מגייסת כספים בעצמה, ללא תמיכת המדינה, וזאת כחלק ממהלך העסקים השוטף". הבכירים רמזו בנוגע להשלכות של שינוי הדירוג כי "לנוכח מצבה הפיננסי של החברה בהחלט יכול להיות שדירקטוריון חברת החשמל לא יאשר בעתיד גיוסים נוספים".

במעלות סרבו להתייחס לידיעה.