גורמים בשוק ההון מעריכים כי ICTS מועמדת לרכישה ב-35-45 מיליון דולר: האם מנטה עצמון בדרך לאקזיט?

חברת שירותי האבטחה לשדות תעופה נסחרת כיום מעבר לדלפק בוול סטריט לפי שווי של 12 מ' ד' ■ מנחם (מנטה) עצמון הוא בעל השליטה בחברה ■ מניית החברה זינקה בתקופה שלאחר אסון התאומים ב-2001, אך נפגעה שנה לאחר מכן, כשנאסר על חברות שאינן שייכות למימשל לספק שירותי ביטחון בשדות התעופה במדינה

אחרי שנעלמה לתהומות המסחר שמעבר לדלפק, חוזרת חברת שירותי הביטחון ICTS לאור הזרקורים של החברות הישראליות הנסחרות בוול סטריט. ל"גלובס" נודע, כי החברה שעמדה על סף פשיטת רגל לפני כשנתיים מועמדת היום לרכישה בידי גורמים זרים, ביניהן חברות מתחרות שלה באירופה ובארה"ב, וכן משקיעים פרטיים שנמצאים במגעים מתקדמים עם בעלי המניות בחברה.

על פי הערכות בשוק, תג המחיר שנקבע לחברה נע בטווח של 35-45 מיליון דולר, סכום הגבוה פי 3 ויותר משוויה הנוכחי. החברה נסחרת היום במסחר שמעבר לדלפק (OTC) במחיר שמשקף לה שווי שוק של 12 מיליון דולר. ICTS, המספקת שירותי ביטחון בשדות תעופה, הוקמה בשנת 1982 על ידי עזרא הראל, ביחד עם חמישה מיוצאי מערכת הביטחון, וידעה בעשור האחרון עליות ומורדות בוול סטריט.

מנייתה הייתה בין מניות הענף שזינקו בימים שלאחר אסון התאומים בשנת 2001, אך שנה לאחר מכן היא נפגעה מתוכנית ההלאמה של שירותי הביטחון בארה"ב, כשנאסר על חברות שאינן שייכות לממשל לספק שירותי ביטחון בשדות התעופה במדינה.

אירועי ה-11 בספטמבר "זיכו" את החברה בכותרות שליליות במיוחד, לאחר שהתברר כי הייתה בין החברות שהפעילו את נקודת הביקורת בשדה"ת לוגאן שבבוסטון, ממנו המריא אחד המטוסים שהתרסק על מגדלי התאומים. בעקבות החלטת הממשל, הועברו כל החוזים והפרויקטים של ICTS בתחום אבטחת נמלי תעופה לטיפולו של ה-TSA (ארגון אבטחת התחבורה האמריקני), שהיה אחראי ליותר מ-90% מהכנסותיה, והחברה איבדה למעשה את מנוע הצמיחה העיקרי שלה.

בעקבות ההתפתחויות הוחלט ב- ICTSלמקד את הפעילות בשירותי אבטחה מסורתיים, באמצעות החברה הבת הרשומה בהולנד, וכן בפעילויות אבטחה שאינן קשורות לתעופה (כגון בתים פרטיים) ובהשקעות בסטארט-אפים. עוד לפני כן, הספיקה החברה למכור את החטיבה האירופית שלה לרשות שדות התעופה של פרנקפורט תמורת כ-100 מיליון דולר, ולהשקיע בחברת ויקון שעסקה בפיתוח מערכות לשיחות ועידה בווידאו.

לאחר הטלטלות, באה ההבראה

החברה נשלטה בשני העשורים הראשונים לחייה על ידי מייסדה, עזרא הראל, ונחשבה לפרת המזומנים שלו, ממנה משך במרוצת השנים מעל 140 מיליון שקל כדיבידנדים ובונוסים. משיכת הכספים מ-ICTS גררה ביקורת רבה כלפי הראל, שנקלע לקשיים בהחזר החובות של קבוצת רוגוזין שהייתה בבעלותו.

לאחר פטירתו כתוצאה מדום לב בשנת 2003, הועברה ICTS לשליטת מנחם "מנטה" עצמון, שהורשע בעבר בפרשת החשבוניות הפיקטיביות של מרכז הליכוד. שמו של עצמון נקשר גם בפרשת פשיטת הרגל של רוגוזין, בה היה שותף עם הראל, בשנת 2002. חודשים ספורים לאחר פטירתו של הראל, עזב את ICTS יו"ר ומנכ"ל החברה, ליאור צוקר, שכיהן בתפקיד כ-10 שנים ונהנה אף הוא מתגמולים שונים שנבעו ממכירת החטיבה האירופאית של החברה בתחילת העשור. עצמון הוא כיום בעל המניות הגדול ב-ICTS, ומחזיק ב-54.6% מהון המניות שלה.

בשלהי 2006, לאחר פרסום הדו"חות הכספיים האחרונים של החברה שחשפו את מצבה העגום, נכנסה להשקעה בה קרן אוורסט, קרן גידור שמתמחה בהשקעה בחברות במצוקה (Distressed) בראשותו של נני מעוז. לאחר מאבקי כוח עם עצמון, הצליחה אוורסט להחזיר את ICTS למסלול של הבראה, תוך שהחברה חוזרת לפרסם דו"חות כספיים חצי שנתיים, במטרה להגביר את השקיפות מול המשקיעים. קרן אוורסט מחזיקה היום בכ-11.5% ממניות ICTS.

בעלי המניות בעד המכירה

על פי ההערכות, בעקבות תוכנית ההבראה שיישמה החברה היא הגיעה באחרונה לקצב הכנסות שנתי של 100 מיליון דולר, והיא מייצרת EBITDA (רווח בניכוי פחת, הפחתות, מס וריבית) של כ-5 מיליון דולר. בין היתר, מיוחס השינוי החיובי לשיפור בתוצאות החברה הבת Hunteligh, שעברה אף היא ל-EBITDA חיובי. בדו"חות החברה האחרונים שפורסמו, לסיכום המחצית הראשונה של 2008, נרשם רווח נקי של כ-1,200 דולר על הכנסות של 49.76 אלף דולר.

ל"גלובס" נודע, כי במהלך למכירת החברה תומכים חלק מבעלי המניות שלה, בהם קרן אוורסט וקרן השקעות הולנדית, אך שיעור האחזקה של עצמון במניותיה מחייב את הסכמתו לכל הליך הקשור להתנהלותה של ICTS, לרבות מכירתה. על פי גורמים המקורבים לנושא, הוא יסכים למהלך שכזה. תגובתם של עצמון ושל החברה לא התקבלה עד לרגע סגירת הגיליון. *