התאחדות החקלאים לרשות המיסים: הפסיקו לעכב את כספי הפיצויים או שנחזור להשקות את השדות

החקלאים הסכימו לוותר על הקצאות המים שלהם לשנה זו תמורת פיצוי כספי מיידי, אולם הכסף מעוכב ברשות המיסים כבר חודשיים ■ "היקף הנזקים בגין אי תשלום הפיצויים כחוק לחקלאי הבודד, מעמיד בסימן שאלה קשה את קיום ההסכם, וקיימת סכנה למרד חקלאים"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, פנה ליו"ר רשות המיסים, יהודה נסרדישי, בתביעה להעביר מיידית את כספי הפיצויים המגיעים לחקלאים שוויתרו מרצון על הקצאות המים שלהם לשנה זו.

על-פי הסכם עם ממשלת ישראל, החקלאים הסכימו לקיצוץ מרצון בהיקף כולל של 60 מיליון מ"ק מים בשנת 2009, ועל רשות המיסים להעביר להם עד סוף אפריל 2009 מקדמות בסך 30% , שהם 55 מיליון שקל שהוקצו לנושא.

"הממשלה גוררת את החקלאים שוויתרו על השקיית המטעים והשדות, ועד היום לא העבירה המקדמות. הדבר יצר זעם קשה בקרב החקלאים שיצאו קירחים מכאן ומכאן", נמסר מטעם החקלאים.

לדברי איתן בן-דוד, מזכ"ל תנועת המושבים, התנועה - יחד עם התאחדות חקלאי ישראל וארגוני המגדלים - עודדה את החקלאים באופן פעיל להיענות לפנייה הממשלתית לקצץ מרצונם במכסות המים, והשקיעו מאמץ רב בשכנועם. "ההתנהלות הממשלתית ועיכוב הפיצויים עלולים לגרום למשבר אמון חריף", אמר בן-דוד.

יצחק כהן, יו"ר אגף המשק בתנועת המושבים, ורחל בורושק, כלכלנית התאחדות חקלאי ישראל, אמרו כי "היקף הנזקים בגין אי תשלום הפיצויים כחוק לחקלאי הבודד, מעמיד בסימן שאלה קשה את קיום ההסכם, וקיימת סכנה מוחשית למרד חקלאים שיחזרו להשקות את השדות מיידית, ובכך ייווצר כאוס מוחלט".

הרעיון שעמד בבסיס הוויתור מרצון הוא פיצוי מהיר שאינו תלוי בהכנסות החקלאים ובעיכובים בירוקרטיים. על מנת לזרז את התשלום, ערכה הרשות לתכנון במשרד החקלאות עבודה מהירה והכינה את הרישומים הדרושים, אולם רשות המיסים שצריכה לבצע את התשלום באופן טכני מעכבת אותו זמן רב בתואנות בירוקרטיות שונות.

אבשלום וילן פנה לשרי החקלאות והאוצר להתערב מיידית בסוגיה ולמנוע משבר אמון מכוער ומיותר. התאחדות חקלאי ישראל ותנועת המושבים תובעים מרשות המיסים לשלם באופן מיידי את המקדמות ולקבוע נוהל מסודר לתשלום השני שמיועד לחודש ספטמבר.

משר החקלאות שלום שמחון נמסר, כי "אכן, רשות המיסים אינה עומדת בלוחות הזמנים שסוכמו בשל היעדר כוח אדם. משרד החלאות מבין את החקלאים וחושש מאובדן האמון שלהם במערכת, במיוחד לנוכח הקיצוץ האדיר שהתבקשו לעשות, לרבות עקירות מטעים.

"אנו פועלים מדי יום מול רשות המסים ואפילו תקצבנו העסקת עובד שיסייע להגביר קצב הטיפול. משרד החקלאות מממן עובד זה עבור רשות המיסים. על אף כל זאת, הרשות מאחרת בחודשיים בתשלום השליש הראשון של הפיצויים. נמשיך לפעול מול רשות המיסים במלוא המרץ, כדי להביא להאצת הטיפול", לשון התגובה.

תגובת רשות המיסים: "בהמשך להחלטת הממשלה, משקיעים משרד החקלאות ורשות המיסים משאבים רבים בכדי להעביר למאות חקלאים את הפיצויים בגין קיצוץ מכסות המים. במהלך השבועות האחרונים הועברו כספים רבים בגין הפיצוי. יחד עם זאת, מבדיקה שנערכה בתחילת התהליך התברר שחלק מהנתונים שהועברו לרשות לצורך ביצוע התשלום לא היו מדוייקים, מצב שיצר כפל פיצוי או פיצוי בחסר. בימים אלה מועברים ממשרד החקלאות לרשות המיסים נתוני האמת, המאפשרים לחדש את העברת הפיצויים הנדרשים".