פרסי קיי יינתנו הערב לחוקרים בתחום התרופות

פרסי קיי הניתנים לחוקרים מובילים באוניברסיטה העברית, המפתחים חידושים בעלי פוטנציאל להטיב עם האנושות, יחולקו הערב במסגרת המושב ה-72 של חבר הנאמנים באוניברסיטה. פרס קיי ניתן על שם יצחק קיי מאנגליה, תעשיין בולט בתעשיית התרופות.

הפיתוחים השנה כולם בתחום התרופות. פרופ' דפנה אטלס מהמכון למדעי החיים קיבלה את הפרס עבור גילוי מולקולה נוגדת חימצון אשר חוצה את מחסום הדם-מוח, ותורמת למניעת תהליכי חמצון במוח שנמצאו קשורים במחלות כמו פרקינסון, אלצהיימר, טרשת נפוצה ועוד. המוצר מוסחר לחברת הביוטק האוסטרלית Eucalyptus.

פרופ' (אמריטוס) אריה גרטלר, מהפקולטה למדעי החקלאות המזון והסביבה פיתח חומרים החוסמים את פעילותו של החלבון לפטין, אשר מיוצר על-ידי רקמות שומן וקשור למחלות דלקתיות. לחוסם הלפטין פוטנציאל כתרופה אנטי-דלקתית וכן כמעורר תיאבון במקרים של אובדן תיאבון לא רצוני, והוא מוסחר לחברת ביוליין.

אברהם הוכברג, מהמכון למדעי חיים ע"ש סילברמן יקבל את הפרס עבור המוצר שפיתח למלחמה בסרטן ומוסחר לחברת ביוקנסל. הוכברג זיהה גן המופיע באופן סלקטיבי על תאי סרטן ופיתח מולקולה המזהה גן זה וכך מובילה אליו רעלן כדי לחסלו באופן ממוקד.

תלמידת המחקר נטע פסח מביה"ס לרוקחות פיתחה תרופה למניעת התקפים אפילפטיים שהינה נגזרות של תרופה קיימת לאפילפסיה, חומצה וולפרואית, אך ללא תופעות לוואי. המוצר נמצא כעת בבדיקה ב-NIH, המכון הלאומי לבריאות בארה"ב.

פרופ' שלמה ששון, מביה"ס לרוקחות פיתח תרופה לסוכרת מבוגרים הניתנת בבליעה. פרופ' ששון ושותפיו מצאו כי רמות גבוהות של הפחמימה קסילוז מעלות את הרמות של כניסת גלוקוז לשרירי שלד, אך באופן שונה מן האינסולין. חומרים אלה עשויים לטיפול בעיקר אצל החולים אשר אינם מגיבים לאינסולין. הטכנולוגיה מוסחרה לחברת DIAB הצרפתית.