לא לישראל, כן לאסיה: רק 19% ממשקיעי ההון סיכון יגדילו את השקעותיהם בארץ בשנים הקרובות, לעומת 50% באסיה

סקר דלויט מראה כי 50% מקרנות ההון סיכון בישראל מתכוונות לצמצם את השקעותיהן בשל המשבר

הירידה בהשקעות ההון סיכון בחודשים האחרונים לא צפויה להיעלם בטווח הנראה לעין, שכן 51% ממנהלי קרנות ההון סיכון העולם מתכוונות לצמצם את היקף ההשקעות שלהן. רק 13% מהקרנות מתכוונות להגדיל את היקף ההשקעות שלהן. כך עולה מסקר קרנות ההון סיכון לשנת 2009 שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט (Deloitte) בשיתוף איגודי קרנות ההון סיכון מכל העולם, ובכללם האיגוד האמריקני והאיגוד הישראלי. הסקר נערך במהלך חודש מאי 2009 והשתתפו בו למעלה מ-700 שותפים ומנהלים בקרנות הון ברחבי העולם, לרבות ישראל.

גם בישראל מתכוונות קרנות ההון סיכון להמשיך לצמצם בהשקעות, שכן 50% מנציגי הקרנות שהשתתפו בסקר טוענים כי בכוונתם לצמצם את היקף ההשקעות שלהם בשל המשבר.

אחד הנתונים המעניינים בסקר נוגע לגלובליזציה של השקעות קרנות ההון סיכון. 52% מהמנהלים והשותפים בקרנות מעידים שחלק מהשקעותיהם מבוצעות מחוץ למדינת האם שלהם. מגמה זו צפויה להתחזק בעתיד ולהתבטא בגידול בהשקעות הון סיכון מחוץ לארה"ב ב-3 השנים הקרובות: 50% מהשותפים והמנהלים בקרנות מאמינים שתהיה צמיחה בהשקעות באסיה (ללא הודו), 43% צופים צמיחה בהשקעות בהודו, 36% בדרום אמריקה, 25% באירופה ובאנגליה ורק 19% בישראל ו-17% בצפון אמריקה.

מהסקר עולה נתון נוסף המצביע על פחד משתק בקרב מנהלי קרנות ההון סיכון: הקרנות מתכוונות לצמצם את היקף ההשקעות - למרות שרובן מאמינות כי התקופה הנוכחית מזמנת הזדמנויות מצוינות להשקעות. 51% מהקרנות סבורות כי זה הזמן להשקיע בחברות טכנולוגיה, לעומת 6% בלבד המאמינות כי זו תקופה לא טובה להשקעה.

עוד עולה מהסקר, כי המשבר הכלכלי מוביל לשינוי בשלבי ההשקעה בקרב חלק ממשקיעי ההון סיכון. 36% מהשותפים והמנהלים בקרנות הון סיכון בעולם השיבו כי בכוונתם להתמקד בשלבי השקעה מאוחרים יותר ובהשקעה בחברות פורטפוליו קיימות, עד שיבשילו להנפקה או רכישה בתנאי השוק ביום שאחרי המשבר. רק 6% עתידים להפנות משאבים רבים מבעבר להשקעות בשלבים מוקדמים יותר.

"שוקי ההון אמנם מציגים התאוששות מרשימה, אך המשבר הריאלי עדיין כאן והוא מתבטא בין היתר בירידות בביקושים ובהקשחת הסביבה העסקית, המשפיעים לרעה על ביצועי חברות הפורטפוליו", אומר רו"ח יגאל בריטמן, שותף מנהל עולמי של מגזר הטכנולוגיה, המדיה והתקשורת בדלויט. "לכן, הקרנות בישראל ובעולם מתמקדות בפורטפוליו הקיים. הלקח של התנפצות הבועה נלמד: יש להתמקד בפורטפוליו ובחברות בשלבים מאוחרים, על מנת להבטיח את החזר ההשקעה".

מהסקר עולה עוד, כי מרבית השותפים והמנהלים בקרנות ההון סיכון בעולם מאמינים כי על הממשלות לתמוך בצורה אקטיבית בענף ההיי טק בשנה הקרובה, בין אם על ידי תמיכה בפעילות יזמית (66%) או על ידי תמיכה בשוק ההון (31%).

התחום שצפוי ליהנות מפריחה בהשקעות בשנים הקרובות הוא הקלינטק: 63% מעריכים כי יגדילו את ההשקעות שלהם בקלינטק בשלוש השנים הקרובות. זאת, על רקע פיתוחים טכנולוגיים חדשים, עלייה בביקוש לאנרגיה חליפית והצהרת כוונות מצד ממשלות רבות בעולם בדבר השקעת משאבים בתחום.