דב חנין ביום הסביבה בכנסת: "כשאזרח לא מבצע את החוק הוא נענש אך כשהממשלה אינה מבצעת את החוק היא משנה אותו"

"לממשלה היתה שנה שלמה להתכונן ולהיערך ליישום חוק האכיפה הסביבתית" ■ ח"כ ניצן הורוביץ: "צר לי שהממשלה דוחה הצעות חוק כמו אנרגיה מתחדשת, שהעלינו יחד עם ארגוני הסביבה"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, בראשותם של ח"כ דב חנין (חד"ש) וח"כ אופיר פינס (עבודה), ציינה היום (ד') את יום הסביבה הבינלאומי בכנסת. במסגרת זו, ערכה השדולה דיון בנושא אי קיום חוק האכיפה הסביבתית ברשויות המקומיות ובהיערכות המדינה לוועידת קופנהגן, אשר תיערך בדצמבר השנה ותעסוק במשבר האקלים הגלובלי.

על היום החגיגי העיבה העובדה כי מתוך 12 הצעות חוק סביבתיות שהעלו חברי השדולה לוועדת שרים לקראת יום הסביבה, התנגדה הממשלה ל-11 ובכך חסמה את האפשרות להעביר אותן במליאת הכנסת.

ח"כ פינס-פז תקף בחריפות את הממשלה: "משהו מעיב על היום הזה. ביקשנו לפרוץ היום דרך, אך נתקלנו בחומה בצורה. 11 מתוך 12 הצעות טובות והגיוניות נדחו ע"י הממשלה. הכנסת אמנם עברה מהפך סביבתי, אבל בסופו של יום התהליך לא מגיע לממשלה. הממשלה תקועה בעבר והנושא הסביבתי תקוע בתחתית סדר העדיפויות הלאומי. אם לא נצליח לקדם את סדר היום הסביבתי, אנו גוזרים על האזרחים לחיות בסביבה מזוהמת ומסוכנת הגורמת למחלות ומוות, בגלל ממשלות שלא מצליחות להבין כי הגיע הזמן לשינוי חוקתי".

ח"כ חנין אמר כי: "צריך להסתכל על משבר האקלים בשתי זוויות: מקומנו בבעיה ובפתרון, ובזווית הלאומית. לישראל יש אינטרס לאומי בנושא האנרגיה. זה אינטרס חברתי, כלכלי, מדיני וסביבתי להוביל את המאבק במשבר בארץ ובעולם". עוד הוסיף כי "לממשלה היתה שנה שלמה להתכונן ולהיערך ליישום חוק האכיפה הסביבתית; זהו מסר חמור ביותר - כאשר אזרח אינו מבצע את החוק הוא נענש, אך כשהממשלה אינה מבצעת את החוק, היא משנה אותו בדיעבד".

גלעד ארדן, השר להגנת הסביבה, אמר בדיון כי המשרד נערך לוועידת קופנהגן: "הצבנו את נושא קופנהגן בראש סדר העדיפויות. הוקמה ועדת מנכלי"ם לתיאום בין משרדי הממשלה בנושא ההכנה לקופנהגן וההתמודדות עם משבר האקלים, ובכוונת המשרד להתקשר עם חברת ייעוץ עולמית על מנת להוכיח את הכדאיות הכלכלית בפעילות סביבתית והפחתת פליטות. עדיין, יש שרים ופקידים שלא מאמינים שניתן לדרוש לחסוך בחשמל ולכן שיתוף הפעולה של השדולה הוא קריטי".

ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת, אמר בדיון כי הכנסת תעשה ככל שביכולתה על מנת לקדם את הנושא הסביבתי בפועל, הן מול הממשלה והן עם פרלמנטים אחרים בעולם. "זהו נושא קריטי לעבודת הכנסת. ההתייחסות של העולם כולו למשבר הסביבתי ולמשבר האקלים בתוכו השתנתה לחלוטין בעשר השנים האחרונות".

ח"כ זאב ביילסקי, יו"ר השדולה למען השלטון המקומי בישראל, אמר כי "בסופו של דבר הרשויות המקומיות הן אלו שיובילו את השינוי הסביבתי, ועל כן שיתוף הפעולה בין הכנסת, השלטון המקומי, הממשלה והארגונים הסביבתיים הוא הכרחי".

ח"כ אורית זוארץ: "עם היבחרי לכנסת מצאתי חשיבות רבה לשת"פ בין השדולה הסביבתית לשדולה למען השלטון המקומי בישראל. השלטון המקומי הוא הזרוע הביצועית של המדינה, אשר גודעת ומקצצת אצבע אחר אצבע בתקציבים, בצורה שפוגעת ביכולות לממש את התוכניות ולייצר מציאות סביבתית שונה המיטיבה עם הסביבה".

ח"כ ניצן הורוביץ: "צר לי שהממשלה דוחה הצעות חוק כמו אנרגיה מתחדשת, שהעלינו יחד עם ארגוני הסביבה. ההצעה הייתה יכולה לעזור עם האתגר של קופנהגן".

בדיוני השדולה השתתפו עוד ח"כ איתן כבל (עבודה), כרמל שאמה (ליכוד) וגדעון עזרא (קדימה).