כתב אישום נגד מיקי פרידמן: גנב עבור אחרים כ-30 מיליון שקל מבנק לאומי

פרידמן, שהיה מנהל הסניף המרכזי של בנק לאומי ובהמשך מנכ"ל בנק לאומי בריטניה, מואשם כי גנב מהבנק עבור אחרים ע"י הענקת אשראי סולו ללווים פיקטיביים על סמך הצהרת עושר פיננסי פיקטיבית

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשו היום (ד') 4 כתבי אישום בפרשת ההלוואות הפיקטיביות בבנק לאומי .

מיקי פרידמן, שהיה מנהל הסניף המרכזי של בנק לאומי ואחר-כך מנכ"ל בנק לאומי בריטניה, מואשם כי בשנים 2005-2007 גנב מהבנק עבור אחרים כ-30 מיליון שקל. בנוסף הוא מואשם במספר עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות מנהלים בתאגיד וקשירת קשר לביצוע פשע. כן הוא מואשם בהחזקת נכס החשוד כגנוב, לאחר שבחשבונות הבנק שלו ושל ילדיו נמצאו כ-2.3 מיליון שקל.

כתבי האישום, שהגישו עוה"ד טוני גולדנברג ולילך כץ מפרקליטות מחוז תל-אביב, מתארים מספר רב של מקרים בהם אישר פרידמן הענקת אשראי סולו ללווים פיקטיביים על סמך הצהרת עושר פיננסי פיקטיבית, ללא כל ביטחונות של ממש ובניגוד לנוהלי הבנק. כך קיבלו לווים פיקטיביים הלוואה של 1.5-4 מיליון שקל בתוך רבע שעה.

כתב האישום אינו נוקב במניע של פרידמן. במשטרה חשדו כי הוא קיבל שוחד, אולם לא מצאו הוכחות לכך.

אנשי קש

חברו הטוב של פרידמן, מאיר עובדיה, מוותיקי ענף הריהוט והיבואן של "ניקולטי", מואשם כי יחד עם בנו, רפי עובדיה, ושותפו של הבן בחברת "קוסט פלוס" לניכיון צ'קים, אייל קורנבליט, רקחו קנוניה שבה עובדיה האב ישלח לפרידמן אנשים שיפתחו חשבון בסניף המרכזי, ויבקשו אשראי סולו של מיליוני שקלים על בסיס הצהרות עושר פיננסי. פרידמן יאשר את האשראי מבלי לבדוק את הנתונים בהצהרת העושר, כשלפחות בחלק מהמקרים ידע כי המידע שקרי וכי הלווים אינם מתכוונים או יכולים להשיב את ההלוואה.

פרידמן דאג לאישור ההלוואות, תוך שהוא מציג את אנשי הקש בפני גורמים בבנק, בכזב, כמוכרים לו באופן אישי, ויצר אצלם את הרושם כי מדובר בלקוחותיו וכי הוא מכיר את יכולותיהם הפיננסיות. כמעט בכל המקרים אנשי הקש לא עמדו בהחזרי ההלוואה - חלקם לא שילמו אפילו תשלום אחד.

אנשי הקש המועמדים לדין הם אברהם גולדנברג, דוד וענונו (סוחר נדל"ן מפלורנטין), ניסים נרדיה ומרדכי בנבנישתי.

הלוואות ללא ביטחונות

בכתב האישום השני נאשמים האחים דני ונתי שבס, לשעבר מבעלי מסעדת רוקה בהרצליה, דן קריב, לשעבר מבעלי השליטה בכים-ניר, כדורגלן העבר עופר דגמי ומיכאל קורנבליט (אחיו של אייל). הם מואשמים בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות (קבלת הלוואות במיליוני שקלים) ובקשירת קשר לביצוע פשע.

בכתבי אישום נפרדים מואשמים עו"ד שלמה ולד, בעל השליטה בחברה הציבורית פסיפיקה , ואפרים איצקוביץ, לשעבר מנכ"ל החברה לפיתוח אזור לוד ורמלה, בקשירת קשר לפשע ובקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. נטען כי איצקוביץ שימש איש קש עבור ולד וכך קיבל עבורו מפרידמן הלוואה בסך 2.6 מיליון שקל ונפתח עבורם חשבון, הכל תוך הצגת מצגים כוזבים.

הנאשמים בכתבי האישום הנפרדים צפויים להעיד נגד פרידמן ונאשמי האישום המרכזי, לאחר שיסתיים משפטם.

סניגוריו של פרידמן, עוה"ד משה ישראל ואייל בסרגליק ומשה שמיר, מסרו בתגובה: "כיום ברור כי בניגוד לחשדות הראשונים, לא מייחסים לפרידמן קבלת שוחד או קבלת אגורה לכיסו מכספי ההלוואות שאישר, או כי פעל בעניין זה בשל איזשהו מניע אישי. לגבי ההאשמות שכן מיוחסות לו - אנו מניחים כי כבר בתחילת המשפט תשתנה תמונת כתב האישום".