נגיד הבנק המרכזי האיטלקי: "לא משנה איך נתכנן את הרגולציה הפיננסית העתידית - חשוב שיהיה לנו מרחב למשחק"

כך אמר היום בכנס הבינלאומי של רשויות ניירות ערך, פרופ' מריו דרג'י, שחבר בוועדה המייעצת של הבנק המרכזי האירופאי ויו"ר הפורום ליציבות פיננסית ■ "צריך למצוא איזון ברגולציה - לחזור למערכת בה מוסדות פיננסים יכולים לפשוט רגל"

"לא משנה איך נתכנן את הרגולציה הפיננסית העתידית, חשוב שיהיה לנו מרחב למשחק". כך אמר היום (ד') פרופ' מריו דרג'י - נגיד הבנק המרכזי האיטלקי, חבר בוועדה המייעצת של הבנק המרכזי האירופאי ויו"ר הפורום ליציבות פיננסית. "הדבר השני הוא שצריכה להיות לכידות בין הרגולטורים השונים". דרג'י אמר במסגרת כנס IOSCO לרגולציה פיננסית בינלאומית.

לדבריו, בניירות העמדות שהוצגו בוועידת 20 המדינות המתועשות, ה-G-20, רק לפני חודשים ספורים, דובר על הצורך בשיתוף פעולה בין הגורמים השונים, למשל עם קרן המטבע הבינלאומית. דרג'י ציין מספר מגרעות רגולטורות: היעדר דיווח בנוגע למכשירי ה-SIV, היקף המינוף ומדיניות מוניטרית שלא נתמכה על ידי יציבות פיננסית כיעד חשוב.

דרג'י קרא להתערבות ברמת המיקרו ולא רק ברמת המאקרו, למשל במקרה של קריסת מוסד כשלהו, שמהווה סיכון מערכתי. בנוסף, אמר נגיד הבנק המרכזי באיטליה, "אנשים ירצו לדעת מה בכוונתם של הממשלות לעשות עם מניות המוסדות הפיננסים שיקחו לידם".

"אחד השיעורים מהמשבר הנוכחי הוא שיש לדאוג לנזילות רבה יותר. וועידת באזל 2 אשתקד קראה להורדת דרישות ההון לטובת מדיניות סלקטיבית, ועל כן יש לתת את הדעת למגבלות הנזילות שעשוית לנבוע מכך". אמר. דרג'י ציין כי בכוונת הפורום, בראשו הוא עומד, לקרוא לשינוי באופן מדידת ההפסדים הנובעים מחובות בעייתיים.

דרג'י אמר, כי "צריך להיות איזון בין עד לאן הרגולציה צריכה להגיע, לבין מידת המעורבות שלנו בשווקים", אך בו בעת קרא לחזק את דרישות בדיקות הנאותות (דיו-דיליג'נס) הנדרשות ממנהלי נכסים פיננסיים. כמו כן קרא הנגיד להפחתת ניגודי העניינים בהן מצויות סוכנויות דירוגי האשראי הבינלאומית, וכן לניהול נכון של מדיניות התגמול לבכירים במוסדות פיננסים - באופן שיביא בחשבון את התמריצים כפונקציה של מדיניות ניהול הסיכונים. "אנו צריכים לחזור למערכת פיננסית בה מוסדות פיננסים יכולים לפשוט רגל".