אתה צודק, שטייניץ, אבל זה לא יילך

איך אי-אפשר לדרוש מלוחמי הקריה לצאת לפנסיה כמו כל יתר העובדים בארץ?

קשה לחשוב על דרישה צודקת מזו שהגיש יובל שטייניץ לצה"ל בעניין העלאת גיל הפרישה. מה רוצה שר האוצר? שאנשי קבע שאינם לוחמים ייצאו לפנסיה בגיל 57, והלוחמים בגיל 46. זאת לעומת גיל הפרישה הנוכחי שעומד על 42 גם ללוחמים וגם ללא לוחמים.

אין צורך לומר שהחיסכון בהעלאת גיל הפרישה הוא עצום. אבל גם אם לא בוחנים זאת במונחים של כסף, הרי שהמצב היום משול לעשיית עושר ולא במשפט.

רוב העובדים יוצאים לגמלאות בגיל 65, והנשים בגיל 60. לא ידוע על ארגון שמאפשר לעובדיו לפרוש בגיל 42, או בגיל קרוב לזה. כי מה פתאום? בגיל 42 האדם הוא עדיין במלוא אונו הפיסי והמנטלי, בצרוף הניסיון וחוכמת חיים שצבר. אז בצה"ל רוצים לקחת את הניסיון שצברו העובדים בשרות הקבע, ולמכור אותו למקום עבודה אחר בגיל מאוד צעיר יחסית.

על פי הדיווחים בכלי התקשורת, בצה"ל זועמים על שטייניץ. בצדק. הוא רוצה לקחת מהם סוכריה שהם קיבלו לפני כמה עשורים, ועכשיו אין להם שום חשק להיפרד ממנה. בתגובת דובר צה"ל נאמר שהם יציגו תוכנית התייעלות משלהם, כפי שנקבע בממשלה. מתי? הם לא מוכנים להתחייב לתאריך.

כלומר זה יכול להיות בעוד חודשיים, שנתיים, או עשרים שנה. או הכי הגיוני אף פעם. אין כמו אנשי מערכת הביטחון ביצירת סחבת. הם כבר היו בכפר הזה של ההתייעלות, ואיך שהוא הם תמיד מצליחים לחמוק. הם יודעים שאין הרבה פוליטיקאים, אם בכלל, שיהיו מוכנים להתעמת עם מעוז ביטחוננו.

הנימה השלטת בצה"ל לדרישות ההתייעלות היא של מעין עלבון. איך אתם מעיזים לעשות את זה לאנשים השומרים על בטחון המדינה? באופן שיטתי מתעלמים המגיבים מהעובדה שעיקר ההתייעלות נחוצה ונדרשת אצל העובדים שלא לוחמים. כבר כתבתי כאן שהשמירה על המדינה היא מטלה בה נושאים רוב אזרחי ישראל, ולא רק אלה העובדים בצבא. ולכן אין שום סיבה שאדם העובד במערכת הביטחון יקבל זכויות שאינן מקובלות במגזרים אחרים.

אבל חבל על הזמן, ממילא לא ייצא מזה כלום. כי מסתבר שהעניין הזה זקוק להכרעת ראש הממשלה. ולפני שבנימין נתניהו יכריע הוא ייאלץ להיפגש עם אהוד ברק. מישהו רואה את נתניהו עושה משהו במערכת הביטחון שברק לא רוצה שייעשה? *