אחרי שהתרסקו עם פרוץ המשבר הכלכלי וצנחו בכ-60%: הסחורות החקלאיות שוב חוזרות לעלות ולא מעט אנליסטים מאמינים שזוהי רק ההתחלה

בגולדמן זאקס מעריכים כי הראלי האחרון הוא סימן לראלי חזק עוד יותר, שצפוי להגיע כשהכלכלה תתאושש. בשורה התחתונה, מעלים בבנק את המלצתם לסקטור ל"משקל יתר", בעקבות ההתפתחויות האחרונות

ביולי אשתקד, עוד בטרם נכנס העולם לסחרור עם התגברות משבר האשראי בארה"ב וקריסת ליהמן ברדרס, טיפסו מחירי הסחורות לשיא וסימנו את אחת הבועות הגדולות בהיסטוריה של השוק הזה. מאז, ההתפתחויות הכלכליות הדרמטיות לא פסחו גם על המחירים בתחום, כשעד תחילת מארס השנה צנחו מחירי הסחורות ביותר מ-60%. כיום, בתיאום מושלם עם שוק המניות, הסחורות שוב ממריאות.

"הראלי האחרון במחירי הסחורות הוא רק הפרולוג לראלי ההתאוששות הכלכלית", כתבו כלכלני גולדמן זאקס בסקירה שפרסמו לאחרונה על מגזר הסחורות. על מנת להמחיש את עוצמתו של הראלי הזה מציינים כלכלני הבנק כי מדד ה-S&P GSCI Enhanced Total Return עלה בשיעור של 16.8% בחודש מאי לבדו, תוך שהוא נשען על העלייה החדה במחירי האנרגיה, כמו גם ביתר הסחורות.

בגולדמן זאקס מעריכים כי הראלי האחרון הוא סימן לראלי חזק עוד יותר, שצפוי להגיע כשהכלכלה תתאושש. בשורה התחתונה, מעלים בבנק את המלצתם לסקטור ל"משקל יתר", בעקבות ההתפתחויות האחרונות.

גם בנק סיטי האמריקני העלה לפני כשבועיים את ההמלצה למגזר הדשנים, כאיתות נוסף לחוזקו של שוק הסחורות, ובעיקר הסחורות החקלאיות. "הודעת סיטי לפני כשבועיים הייתה האחרונה בסדרה של הודעות חיוביות שהקיפו את סקטור החקלאות והביאו לעליות שערים נאות במניות הענף", מציין אליאב קמחין, מנהל המחקר של בית ההשקעות כוון.

עודף ביקושים

לדברי קמחין, מאחורי האזכורים החיוביים עומדת הציפייה של העולם לחידוש הביקושים מצד סין, שהוזכרה עוד בטרם המשבר כמי שתוביל את הדרישה לסחורות חקלאיות. בשנתיים האחרונות נרשמו ביקושים חלשים יחסית מסין, כאשר מנוע הצמיחה העיקרי הגיע דווקא מכיוונן של ברזיל וארה"ב. "סין צפויה להכפיל בשנת 2010 את הביקוש לדשנים בהשוואה ל-2009", מציין קמחין. "סוגיית המחיר צפויה גם היא להיסגר בשבועות הקרובים".

אז מכיוון הביקושים צפויה התגברות עם התאוששות הכלכלה הגלובלית, אך מכיוון ההיצעים הסיפור שונה לגמרי. "מהדו"חות הכספיים האחרונים של פוטאש ואינטרפיד מתקבלות אינדיקציות על כך שרמת המלאים בארה"ב נמצאת הרבה מתחת לממוצע השנתי שלה, ובקצב הצריכה הנוכחי כבר ברבעון הזה המלאים יגיעו לרמת שפל", אומר קמחין.

לדבריו, "חברות הדישון מצידן נוקטות בצעדים לצמצום התפוקה עקב הביקושים הנמוכים שהוזרמו בשנה האחרונה, כך שמבחינת יחסי הביקוש-היצע לשנה הבאה מתקבלת תמונה של עודף ביקושים שגוררים אחריהם העלאות המלצה מכיוונם של בתי השקעות ברחבי העולם".

לצעדים שנוקטות החברות צריך להוסיף גם חששות אמיתיים שנובעים בעיקר מפגעי מזג האוויר, במיוחד בארה"ב, שמעכבים את זריעתם של יבולים שונים, כמו תירס וחיטה. מזג אוויר יבש, במיוחד בדרום ארה"ב, וגשמים לא צפויים באזורים אחרים, פוגעים בחקלאים, ומסמנים, ככל הנראה, עליית מחירים נוספת בהמשך השנה.

התרומה של אובמה

רמת החששות הגבוהה מהיעדר היצע מספיק ביחס לכמות הביקושים, גרמה אתמול לקנת' הובי, נשיא מועצת הזרעים של ארה"ב שהיא יצרנית התירס הגדולה בעולם, לצאת בהודעת הרגעה לפיה יבול התירס שישווק השנה יספיק כדי לעמוד בביקושים. יחד עם זאת, הובי ציין כי השימוש בתירס כדלק חלופי (אתנול) הולך להתגבר בשנתיים הקרובות, בין היתר כתוצאה ממדיניות עידוד האנרגיה החלופית של ממשל אובמה, באמצעות תוכנית שזכתה לאחרונה לתקצוב נדיב.

התמיכה בעלייה של מחירי הסחורות אינה נשענת רק על פער בין היצעים לביקושים. הגברת החשיפה אל שוק הסחורות בקרב משקיעים, השפיעה רבות על שוק הסחורות בשנים האחרונות, והיום הפך השוק הזה לחלק בלתי נפרד מהקצאת הנכסים המומלצת בקרב משקיעים מתוחכמים. בחודשים האחרונים, הירידה בשנאת הסיכון החזירה את המשקיעים לאפיקים שטומנים בחובם סיכון גבוה יותר, כמו שוק המניות ושוק הסחורות.

גם להיחלשות הדולר בעולם בשבועות האחרונים, דווקא אחרי מספר חודשים בהם הוא התחזק מול המטבעות השונים בעולם, השפעה על מחירי הסחורות. יחד עם זאת, בחלק מהמקרים העלייה במחירי הסחורות מפצה על ירידת ערכן הדולרי, כפי שניתן לראות במחירי הנפט שעלו באחרונה מעל לרף 70 הדולרים לחבית, לשיא של שבעה חודשים.

[לציטוטי חוזים עתידיים]