50% מעובדי ההיי-טק ו-57% עובדי תעשייה ובינוי מדווחים על אווירה קשה במקום עבודתם עקב המשבר

כך עולה מסקר שערכו אתר AllJobs וחברת המחקר Zeta-Tools עבור "גלובס" ■ במגזר הציבורי שינוי האווירה פחות מורגש, כששיעור המדווחים על אווירה קשה בקרב עובדים במגזרים אלה הוא נמוך הרבה יותר

השפעת המשבר הכלכלי ניכרת לא רק על אלה שספגו את מכת הפיטורים במשק בחודשים האחרונים אלא גם על אלה שלא פוטרו אך עדיין חוששים לכסא שלהם במקום העבודה. 50% מעובדי ההיי-טק ו-57% מהעובדים בענפי התעשייה והבינוי מדווחים על אווירה קשה במקום העבודה שלהם כתוצאה מהמשבר - כך עולה מסקר שערכו אתר AllJobs וחברת המחקר Zeta-Tools עבור "גלובס". במגזר הציבורי שינוי האווירה פחות מורגש, כששיעור המדווחים על אווירה קשה בקרב עובדים במגזרים אלה הוא נמוך הרבה יותר (32%).

מי שבעיקר מודאגים מהמצב הם עובדים בגילאי 36-45 שמרגישים את האווירה הקשה וחוששים שמא יפוטרו וייאלצו למצוא בגילם עבודה חדשה. לעומתם, צעירים בגילאי 18-25 מודאגים הרבה פחות.

סקר האינטרנט נערך בקרב מדגם של 663 איש במטרה לברר כיצד משפיע המיתון הכלכלי על העובדים בישראל. מהסקר עולה עוד כי מבין כל הענפים במשק, בקרב עובדי ההיי-טק קיים שיעור הדיווח הגבוה ביותר על קיצוץ בהטבות (63%), לאור העובדה שמלכתחילה ההטבות היו משמעותיות יותר. בענפי התעשייה והבינוי ובענפי המסחר והשירותים דיווחו למעלה מ-50% מהעובדים על קיצוץ בהטבות.

בניגוד לדעה הרווחת, הסקר מצא שעובדי ההיי-טק נפגעו פחות בשכר מאשר עובדי ענף התעשייה. בענפי התעשייה, בינוי ותחבורה, 56% דיווחו כי היה קיצוץ שכר לעומת 30% מעובדי ההיי-טק. השיעור הנמוך ביותר של עובדים שדיווחו על קיצוץ שכר הוא בקרב עובדים במגזר הממשלתי והציבורי, שכולל גם ענפי בריאות.

"הסקר מראה כי המיתון פוגע בכולם אך הפגיעה משתנה בין התחומים ונמדדת גם על פי הרגלי העובדים מהתקופה שלפני המיתון", אומרת רויטל הנדלר, מנכ"לית AllJobs. "לדוגמה, עובדי ההיי-טק הם הנפגעים העיקריים בקיצוץ ההטבות אך בתחום זה ידוע כי ההטבות הן רבות ומרשימות. לעומת זאת, בתחום התעשייה, הבינוי והתחבורה, בו יש פחות הטבות, העובדים נאלצו לספוג יותר קיצוץ בשכר".