מה מפיל את האג"ח הממשלתיות בארה"ב? הבנק המרכזי של רוסיה מתכוון למכור אותן ולרכוש אג"ח שתנפיק ה-IMF

האוצר האמריקני הנפיק אג"ח ל-10 שנים בהיקף של 19 מיליארד דולר בתשואה של 3.99% ■ בנקים מרכזיים זרים רכשו 34.3% מההנפקה ■ בסוף מארס היו לרוסיה אחזקות בהיקף 138.4 מיליארד דולר באג"ח של ממשלת ארה"ב

אגרות החוב האמריקניות ממשיכות ליפול, והערב (ד') עולה התשואה על האג"ח הממשלתית ל-10 שנים בארה"ב ב-3.2% לרמה של 3.98%, רמה בה נסחרה לאחרונה בחודש נובמבר 2008.

גורם מרכזי שמשפיע הערב על הירידה בשוק האג"ח האמריקני הם הפירסומים כי הבנק המרכזי של רוסיה מתכוון לשנות את היחס במבנה ההשקעות שלו ברזרבות המט"ח, ולחתוך את היקפי השקעתו באג"ח האמריקניות ולהחליפן בהשקעות באג"ח המונפקות על ידי קרן המטבע הבינלאומית. כך, על פי דיווחים שונים במדיה, אמר אלכסיי אוליוקייב, הסגן הראשון של הנגיד הרוסי.

יתרות המט"ח של רוסיה נאמדו בכ-401.1 מיליארד דולר ב-29 במאי, ורוסיה היא המדינה השלישית בגודלה בעולם מבחינת רזרבות המט"ח שבידה. לרוסיה היו בסוף מארס אחזקות בהיקף 138.4 מיליארד דולר באג"ח של ממשלת ארה"ב, כך על פי נתונים שהתפרסמו באתר משרד האוצר האמריקני.

בסוף מאי הצהיר יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס קאהן, כי רוסיה מתכוונת להשקיע עד 10 מיליארד דולר באגרות החוב שיונפקו לראשונה מעולם ע"י הקרן. ביום ג' האחרון אמר שאטראוס קאהן כי גם סין מתכוונת להשקיע עד 50 מיליארד דולר באגרות החוב של ה-IMF. "האג"ח החדשות מסוג NOTE ייציעו למחזיקיהן מכשיר השקעה בטוח הנושא תשואה סבירה" אמר שטראוס קאהן.

גורם נוסף שמשפיע היום על שוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב הוא הנפקתן של אג"ח ל-10 שנים על ידי האוצר האמריקני בהיקף של 19 מיליארד דולר, כאשר ההנפקה שנקבעה במכרז האוצר הינה 3.99%, התשואה הגבוהה ביותר מאז אוגוסט אותה יצטרך הממשל האמריקני לשלם.

במכרז נרשמו ביקושי יתר הגבוהים פי 2.62 מההיקף החוב שנמכר, לעומת יחס של 2.39 שנרשם בחמש ההנפקות האחרונות שביצע האוצר. משקיעים "לא ישירים" כגון בנקים מרכזיים זרים רכשו 34.3% מסך ההנפקה, גבוה מהממוצע שנרשם ב-5 ההנפקות האחרונות אז עמד חלקם היחסי על כ-23.2% מסך ההנפקה. עם פרסום תוצאות המרכז עולה התשואה על האג"ח ל-10 שנים ב-11 נקודות בסיס ל-3.97%.

אג"ח 10ש' ארה"באג''ח 10ש' ארה''ב