הבנק המרכזי של אירופה מלווה 4.2 מיליארד דולר לבנק המרכזי של שוודיה; המטרה: למנוע את קריסת המטבע של לטביה

[למדור שוקי עולם] הבנקים השבדיים הם הגורם העיקרי לאספקת מימון למגזר הפיננסי של לטביה מדובר בתקדים: עד כה סירב ה-ECB לסייע למדינות שאינן חברות בגוש האירו

הבנק האירופי המרכזי (ECB) התערב אתמול (ד') כדי למנוע משבר פיננסי באזור הים הבלטי, והלווה 4.2 מיליארד דולר לבנק המרכזי של שבדיה. הבנקים השבדיים הם מקור המימון העיקרי של המגזר הפיננסי באזור כולו ולכן מדובר בצעד עקיף שיסייע לליטא, לטביה ואסטוניה לשמור על ערך המטבעות שלהן.

הצעד שנקט ה-ECB מאותת על נכונותו לתמוך בסיוע אירופי רשמי למדינות כמו לטביה, שעושה מאמצים להימנע מפיחות הרה אסון של הלאט. ההון שסיפק ה-ECB לבנק המרכזי של שבדיה, ריקסבנק, ישמש לחיזוק יתרות מטבע החוץ של הבנק השבדי המרכזי, ולהרחבה של יכולתו לסייע לבנקים מסחריים פרטיים בשבדיה במידת הצורך.

שינוי במדיניות

מאז פרץ המשבר הפיננסי העולמי, נקט ה-ECB זהירות בכל הנוגע להושטת סיוע למדינות שאינן כלולות בגוש האירו בן 16 המדינות, אך המהלך שננקט אתמול (ד') מצביע על נכונות ה-ECB להרחיק לכת יותר מאשר בעבר בניסיונות ההתמודדות עם הזעזועים הפיננסיים הנוכחיים באזור הבלטי.

4.2 מיליארד הדולר הם חלק מהסכם "החלף" שבגינו לא יצאה הודעה בעבר, ושנחתם בדצמבר 2007. ההסכם מאפשר לריקסבנק ללוות עד 10 מיליארד דולר בתמורה לקרונה השבדית לתקופה של עד שלושה חודשים.

נשיא ה-ECB, ז'אן-קלוד טרישה, נזהר לא לפסול על הסף את ההצעות להרחבה של הסיוע הישיר לאזור, למרות שצעד כזה עלול לעורר מחלוקת בתוך ה-ECB עצמו. בשבוע שעבר גילה טרישה שה-ECB, הפועל מפרנקפורט, חתם על הסכם שמאפשר לבנק המרכזי של לטביה להשיג נזילות מה-ECB, אך רק כנגד בטוחות נקובות אירו.

תקדים בעייתי

ה-ECB חושש מהסיכונים הפיננסיים והעלויות הפוטנציאליות הכרוכים בהרחבת הסיוע למדינות הבלטיות, וכן מהסכנות הנובעות מקביעת תקדים שעלול להתגלות כבעייתי, אם יפרצו בעתיד משברים דומים במזרח-אירופה או באזורים אחרים.

עם זאת, הדגיש נציב האיחוד האירופי לעניינים כלכליים, חואקין אלמוניה, שלטביה צריכה להמשיך ולבצע קיצוצי תקציב בטווח הארוך. "אנו משוכנעים שכל החלופות האחרות כואבות, או גרועות יותר, עבור אזרחי לטביה, עבור הכלכלה הלטבית ועבור כלכלת האיחוד האירופי". אלמוניה ציין עוד, כי חשוב לשמור על הצמדת הלאט לאירו, בגלל גודל החוב החיצוני של לטביה.