גיאוקרטוגרפיה: 9% מהיצע המשרדים בתל אביב מקורו בשכירות משנה

שטח המשרד והמחיר למ"ר ירד בממוצע ב-15% תוך שנה; ירידה בכמות השטחים המושכרים ובתקופת ההשכרה

תופעת שכירויות המשנה בשוק המשרדים מגיעה היום לכ-9% מההיצע בתל אביב ומגמת הירידה של מחירי השכירות נמשכת זה הרבעון השלישי. כך עולה מנתונים עדכניים שאספה החטיבה הכלכלית של מכון גיאוקרטוגרפיה, בניהול ד"ר רינה דגני.

מספר תופעות מאפיינות את שוק המשרדים: ראשית, מחירי השכירות למ"ר נמצאים במגמת ירידה (ראו טבלה). שנית, השטח הממוצע של משרד להשכרה ירד בכ-15% בהשוואה לשנה שעברה, מכ-100 מ"ר לכ-85 מ"ר בממוצע ארצי. שלישית, תופעת שכירויות המשנה בתוך משרדים קיימים מתפתחת ומתרחבת, ולבסוף - גוברת הדרישה מצד השוכרים לחוזי השכרה לפרקי זמן קצרים יותר מבעבר, היות שחלקם נרתעים מהתחייבויות ארוכות טווח.

לדברי דגני, שוק המשרדים מהווה על-פי רוב אינדיקטור לאיתנות עסקית ומאפשר זיהוי מגמה לפני שהיא מתפשטת. היא מוסיפה כי שכר הדירה בשוק המשרדים ירד בממוצע בכ-15% בהשוואה למחירי השיא שאפיינו את אמצע 2008. שכר הדירה הממוצע למשרדים היום הוא כ-67 שקל למ"ר, לעומת כ-80 שקל למ"ר באמצע 2008.

עוד עולה מהנתונים, כי אנו נמצאים ברבעון שלישי של ירידת מחירים, והירידה מתרחשת הן במרכז הארץ והן בירושלים ובחיפה. ירידות המחירים הביאו למצב שמחירי השכירות ברוב הערים מתקרבים היום למחירי השכירות בתחילת 2008.

בתל אביב מסתמנת התייצבות יחסית בחודשיים האחרונים. משרדים הושכרו לפי 74 שקל למ"ר בממוצע, בדומה למחירים ברבעון הראשון של 2009, אולם מחירים אלו עדיין נמוכים בכ-15% ממחירי השיא.

בת"א גם שטחי המשרדים הממוצעים להשכרה קטנו, מ-94 מ"ר בסוף 2008 לכ-85 מ"ר כיום. השיא נרשם ברבעון השלישי של 2008, בו גודל המשרד הממוצע להשכרה בת"א היה 113 מ"ר. ד"ר דגני מסבירה כי הרקע לתופעה זו היא מגמת שכירויות המשנה, שברבעון הראשון של 2009 עמדה על כ-9% מהיצע המשרדים בתל אביב, וכ-5% מההיצע בירושלים. *