צומח אבל לאט: צמיחת הפרסום המקוון באירופה נבלמה ב-2008

שוק הפרסום המקוון האירופי נאמד ב-2008 בכ-18 מיליארד דולר, ושיעור הגידול השנתי שלו הסתכם ב-20%

חצי שנה בתוך 2009 וכעת כבר ברור - שוק הפרסום הדיגיטלי באירופה וארה"ב נפגע ב-2008, בהשוואה לשיעורי הצמיחה של המדיום המקוון בשנים האחרונות, וגם 2009 לא טומנת בחובה תקוות גדולות.

על-פי דו"ח חדש של איגוד הפרסום המקוון האירופי (IBA), שוק הפרסום המקוון האירופי נאמד ב-2008 בכ-18 מיליארד דולר, ושיעור הגידול השנתי הסתכם ב-20%.

אם בוחנים את השוק האירופי בהשוואה לשוק האמריקני, שגדל ב-2008 בשיעור של 10.6% בלבד לסכום של 23.4 מיליארד דולר, נראה כי שוק הפרסום הדיגיטלי באירופה גילה חסינות גבוהה יותר למשבר הכלכלי. אולם, על-פי הדו"ח שהתפרסם בכנס השנתי של תעשיית הדיגיטל האירופית שנערך בבריסל, מוקדם עדיין להיות אופטימיים. זאת בשל העובדה שתחזיות קודמות צפו לשוק הפרסום האירופי צמיחה גבוהה יותר מזו שהייתה בפועל, והודות לצמיחה האדירה בהיקף הפרסום המקוון שבמדינות מזרח אירופה, שהצליחה לפצות על ההאטה בשווקים שבמרכז ומערב אירופה.

בהתייחסות ל-10 המדינות המובילות באירופה, אשר אחראיות ל-93% מכלל השוק האירופי, עולה כי שיעור הצמיחה בשווקים הללו היה נמוך מ-20%. הולנד למשל, המדינה הראשונה באירופה שאימצה את הפרסום הדיגיטלי, הציגה צמיחה שנתית של 9% בלבד, בהשוואה לצרפת (18.5%), בריטניה (19%) ואיטליה (20%).

לעומת זאת, מהדו"ח עולה גם כי ישנם עדיין שווקים באירופה שמציעים למפרסמים הזדמנויות עסקיות לא רעות. שוק הפרסום המקוון בפולין, לדוגמה, צמח ב-2008 בשיעור של 60% ל-356 מיליון דולר, ואילו השוק הסלובני זינק בשיעור שנתי של 77% לסכום של 27.6 מיליון דולר.

עלייה בפרסום צמוד החיפוש

אווה ברג-וינטרס, מנהלת בכירה ב-PwC שסייעה בהכנת הדו"ח, סבורה כי "שנת 2009 תהיה אף שנה קשה יותר מ-2008. סביר כי נראה האטה בכמה שווקים בוגרים, ואנחנו צופים כי בשווקים בהם עדיין יש צמיחה היא תהיה בשיעור נמוך יותר". עם זאת, "שוק האון-ליין ימשיך להציג ביצועיות טובה יותר, בהשוואה לאמצעי מדיה אחרים, והוא עתיד להגדיל את נתח השוק שלו. לכן, בתקופה שלאחר המיתון, האון-ליין יציג שוב זינוק חד".

בכל הנוגע לסוגי הפרסום המקוון, פרסום צמוד חיפוש נשאר פורמט הפרסום הפופולרי ביותר, עם שיעור צמיחה שנתי של 26%, והוא אחראי ל-43% מההוצאות הפרסומיות באון-ליין שהסתכמו ב-7.8 מיליארד דולר. לאחר מכן, מדורג הפרסום לצד מודעות דרושים, שהציג שיעור צמיחה שנתי של 17.4% ונתח שוק של 26%.

לדברי אליין היורוקס, נשיא ומנכ"ל IAB אירופה, הנתונים הללו יכולים להיות מוסברים על רקע המשבר הכלכלי וההאטה הגלובלית. "בתקופות של מיתון, מפרסמים מתמקדים יותר באפשרות להציג החזר על ההשקעה (ROI) על כל אירו שהם מוציאים, ושני הפורמטים הללו הם הכי מדידים בתעשיית הפרסום המקוון".