מנכ"ל פימק"ו פסימי: "אנו עשויים לחוות שחיקה רב-שנתית במעמדן של האג"ח הממשלתיות בארה"ב"

בסוף השבוע יתכנסו מנהיגי מדינות ה-BRIC במטרה לתבוע תפקיד משמעותי יותר בזירה הכלכלית העולמית ■ מעריך כי ה'פד' יצטרך להגדיל את התערבותו בשוק האג"ח, על מנת להקטין את ריבית המשכנתאות

העלייה החדה בתשואה לפדיון באגרות החוב יאלצו את הפדרל ריזרב לרכוש שוב אג"ח ממשלתיות ואג"ח מגובות משכנתאות - כך סבור מוחמד אל-אריאן, מנכ"ל קרן ההשקעות באג"ח הגדולה בעולם, פימק"ו (חברת פאסיפיק ניהול השקעות, בשמה המלא). פימק"ו, אגב, היא הקרן אשר רכשה אשתקד את תיק האג"ח מגובות המשכנתאות של בנק הפועלים.

לסוכנות הידיעות "רויטרס" אמר אל-אריאן כי הזינוק בתשואות לפידיון (כלומר, ירידות השערים) של האג"ח הממשלתיות מביא לעלייה בריבית המשכנתאות, כיוון שהאג"ח שהנפיקו סוכנויות מימון המשכנתאות המממשלתיות נסחרות כשהתשואה לפידיון שלהן מגלמת פרמיה קלה על האג"ח הראשונות.

מכאן, שהדבר עשוי לגזור עלייה בעליות המימון של רכישת בתים - ובכך להביא לירידה בביקושים בשוק הדיור. ירידה זו היא, מעבר לעובדה שהציתה את המשבר העולמי מלכתחילה, היא מאיימת על חוסנם של משקי-בית בארה"ב, כאלו שנעזרו בתוכניות סיוע ממשלתיות כדי למחזר את המשכנתא ולהבריא את תזרים המזומנים שלהם. זאת, על רקע ההנחה שהכדאיות של מחזור משכנתאות כאלו תפחת.

ויכוח ניטש בקרב חברי הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקני, האם עליהם להגדיל את מכסת הרכישות של אג"ח ממשלתיות ומגובות משכנתאות על מנת לשמור על סביבת ריבית נוחה, או לחלופין - לצמצם את הרכישות המזרימות לשוק כספים נוספים, שמביאים בתורם לירידת ערכו של המטבע, ולפיכך לעליות מחירים - אינפלציה.

רכישות מאסיביות של אגרות חוב בידי בנק עתודות הכספים האמריקני הביאה לגידול חד בהיקף הנכסים המוחזקים על-ידו. משמעות הדבר היא, שהמאזן של ה'פד' הכפיל עצמו לכ-2 טריליון דולר, וזאת במאמץ לסייע לכלכלה הגדולה בעולם ולמנוע מהמיתון להמשיך ולהחליק במידרון החלקלק.

חברי ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב הצביעו פה אחד באפריל בעד הותרת מטרות הרכישות של אג"ח ממשלתיות לטווח-ארוך ואג"ח מגובות במשכנתאות על כנן, אך השאירו את הדלת פתוחה להעלאת המכסה במידת הצורך - כך עלה מפרוטוקול הדיונים. מועדי הפגישה הבא של הוועדה הם ב-23-24 ביוני. תוכנית ה'פד' כוללת רכישה של 300 מיליארד דולר בתדירות לא קבועה למשך חצי שנה שתסתיים ב-18 בספטמבר.

לסוכנות הידיעות נשמע אל-אריאן פסימי במיוחד. "אנו עשויים לחוות שחיקה רב-שנתית במרווח הפיננסי, בהתייחס לנקודת העמדה של השוק העולמי ביחס לחוב של ארה"ב", אמר - בהתייחסו לחשש מפני חסינותה של הכלכלה האמריקנית עשוי להביא לעלייה בתשואות לפידיון ובירידת ערכו של הדולר.

מדינות כמו ברזיל, רוסיה, הודו וסין ("ה-BRIC") מהוות שווקים מתעוררים האחראיות לבדן לכ-15% מהתוצר הגולמי העולמי, 60.7 טריליון דולר, בסך הכל. בשבוע הבא יפגשו ארבעת מנהיגי המדינות הללו לוועידתם הרשמית הראשונה, והם לוחצים "לשחק תפקיד גדול יותר בזירה העולמית, כמתבקש ממעמדם", לדבריו.

גם "אג"ח הזבל", אותן אגרות חוב המאופיינות בתשואה גבוהה באופן חריג לפדיון, צפויות להיפגע, כמו גם שוקי המניות. אל-אריאן נקוב בנתונים לפיהם 40% מהעלייה שנרשמה במדד ה-S&P 500 מאז תחילת מארס הוא "עודף" ואינו מגובה ביסודות כלכליים מוצדקים ומוצקים. "החלק האחרון של הראלי ברבים מנכסי הסיכון היה מופרז", והוא מעריך שנבע מקרנות גידור וממנהלי קרנות השקעה במרדפם אחר ביצועים משופרים.

לדבריו של מנכ"ל הקרן, פימק"ו רוכשת בעיקר באג"ח קונצרניות איכותיות ואג"ח ממשלתיות לטווח-קצר, הן בארה"ב והן בחו"ל. זאת, כיוון שלהערכת הקרן בפני הכלכלות עדיין עומדים זעזועים אפשריים כמו שוק עבודה שברירי. כך למשל, מעריך אל-אריאן את שיעור האבטלה בארה"ב כנע בין 10%-10.5%. השיעור הנוכחי הוא 9.4%.

"במהלך השבועות הקרובים, אנו מחזיקים בידעה כי האג"ח הממשלתיות נמכרו יתר-על המדיה, במיוחד לקראת קצהו של עקום התשואות לפדיון ברחבי העולם", אמר ל"רויטרס". "איננו מאמינים כי ה'פד', הבנק המרכזי האירופאי או הבנק המרכזי בבריטניה יעלו את הריבית בקרוב. מצאנו ערך באותן אגרות לקראת סוף העקום".