שבוע אחרי שהתנגדה נחרצות: ועדת הכספים אישרה קיצוץ אחיד של 50% בדמי ההבראה במגזר הציבורי

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "יש לנו אחריות כבדה מאוד, לכך שעסקת החבילה תתממש ושתקציב המדינה יעבור. בשל כך, תמכנו בהצעת החוק, למרות שהעדפנו וביקשנו שהיא תתבצע בדרך אחרת - דיפרנציאלית"

רק לפני שבוע דרשה ועדת הכספים שמשרד האוצר יגבש מודל דיפרנציאלי להפחתת דמי ההבראה במגזר הציבורי, אולם היום (ב') היא דחתה את המודל המוצע ואישרה את המתווה המקורי שגובש עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לקיצוץ אחיד של 50%.

עיני השתתף בעצמו בדיון, לאחר שספג ביקורת קשה בדיון הקודם. היום הוא טען כי המודל הדיפרנציאלי שמציע האוצר, מיטיב רק עם 10% מעובדי המגזר הציבורי, אולם פוגע עוד יותר ביתר. עיני הציע מודל דיפרנציאלי משלו, לפיו מי שמשתכר עד השכר הממוצע יפחיתו לו 25% מדמי ההבראה, מי שמשתכר פעמיים השכר הממוצע יפרד מ-50% ואילו מי שמשתכר מעל פעמיים השכר הממוצע יפרד מ-75% מדמי ההבראה. ואולם, במשרד האוצר דחו את המודל של עיני בטענה כי סכום ההפחתה הכולל אינו מגיע ל-1.2 מיליארד שקל בדומה למתווה המקורי, וכך אישרה ועדת הכספים את המתווה שכנגדו השתלחה רק בשבוע שעבר.

במהלך הדיון גילה עיני כי לפי שעה קיים פיצוץ בעסקת החבילה במשק, זאת משום שההסתדרות מתנגדת להכניס לעסקה את הטלת המע"מ על פירות וירקות במסגרת חוק ההסדרים, וכן היא מתנגדת להכללת סוגיית ההוצאה עבור מטפלות במסגרת זאת. עיני גילה עוד כי גם עם המעסיקים עדיין לא סגורים כל הקצוות בעסקה.

יצוין כי הסתדרות המורים חתמה אתמול על מסמך עם משרד האוצר, לפיו המורים לא יתבקשו להפחית מדמי ההבראה שלהם, אולם הם לא יזכו לתוספת היוקר בגובה 1.5%.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, אמר לאחר אישור הצעת החוק, כי "יש לנו אחריות כבדה מאוד, לכך שעסקת החבילה תתממש ושתקציב המדינה יעבור. בשל כך, תמכנו בהצעת החוק, למרות שהעדפנו וביקשנו שהיא תתבצע בדרך אחרת - דיפרנציאלית".