הצעת חוק: מירוץ ההתיישנות בעבירות מירמה והפרת אמונים ימשיך למרות פתיחת חקירה

כיום על עבירות מירמה והפרת אמונים מוטלת התיישנות של 5 שנים, וכאשר נפתחת חקירת משטרה ההתיישנות נפסקת ■ מבקר המדינה לינדנשטראוס: על ועדת הכספים לקצץ בתקציבו של גוף המפר את המלצות דו"ח המבקר

הממשלה מגבשת הצעת חוק הקובעת כי מירוץ ההתיישנות בעבירות של מירמה והפרת אמונים ימשיך למרות פתיחת חקירה - כך עולה מדיון שהתקיים היום (ב') בוועדה לביקורת המדינה בכנסת.

כיום על עבירות מירמה והפרת אמונים מוטלת התיישנות של 5 שנים, וכאשר נפתחת חקירת משטרה ההתיישנות נפסקת.

על-פי הצעת החוק החדשה, מירוץ ההתיישנות ימשיך כך שעבירות מירמה והפרת אמונים יתיישנו לאחר 5 שנים גם אם נפתחה חקירה בגינן.

נציגת המשטרה, ורדה שחם, אמרה בדיון כי הצעות חוק שונות מכרסמות ביכולת המשטרה לפעול כנגד השחיתות. לדבריה, החוק החדש יבטל "מחצית מחקירות השחיתות הנערכות כיום".

ח"כ אופיר פינס אמר בתגובה כי "הצעות חוק כאלה מראות כי הממשלה לא רק שאינה נלחמת אלא היא מרימה דגל לבן במאבק בשחיתות".

הוועדה, שהתכנסה היום ביוזמתו של פינס, דנה בממצאי סקר עמותת שקיפות בינלאומית-ישראל (שבי"ל), לפיה 86% מהישראלים מאמינים כי מאמצי הממשלה להילחם בשחיתות אינם יעילים.

חיזוק סמכויות המבקר

בדיון אמר מבקר המדינה, השופט מיכה לינדנשטראוס, כי חוסר היעילות נובע מאי היכולת לאכוף את ממצאי הביקורת. לינדנשטראוס קרא להוסיף סמכויות ביצועיות למשרד המבקר, על מנת לוודא כי הממצאים נאכפים בשטח.

"האפקטיביות של הביקורת היא בביצוע בלבד. אנו זקוקים לכלי כלשהו אשר יאפשר לנו לפעול כנגד גופים שלא מקיימים את המלצות המבקר", אמר המבקר.

לינדנשטראוס הציע כי ועדת הכספים של הכנסת תקצץ בתקציבים של גוף המפרים פעם אחר פעם את דו"חות המבקר ותקרא לסדר מנכ"ל הפועל כך.

יוזם הדיון, ח"כ אופיר פינס, אמר כי יפעל להעברת הצעת חוק שתחזק את סמכויות המבקר: "השחיתות היא סרטן המכרסם באושיות הדמוקרטיה הישראלית, דבר שבא לידי ביטוי בהתקפות נוראיות על שומרי הסף. כבר במושב הנוכחי אגיש הצעת חוק לפיה לנציב שירות המדינה תהיה סמכות לפתוח בחקירה כנגד עובד ציבור שמתעלם מהמלצות הביקורת ולא מתקן אותן".