אילן בן-דב: "סמסונג מובילה על נוקיה בכל פרמטר, כולל בתפיסת האיכות של הלקוח"

גלובס tv בן-דב ודוידי פיאמנטה, יבואני סמסונג, לא מאויימים מהגעתו של ה-iPhone לישראל ומתכוונים לחזק את הנוכחות בשוק עם השקה של 6 מכשירי מגע חדשים ■ "אנחנו לוקחים כרגע את הבעלות על טלפוני מגע בישראל"

ההכרזה שלשום (ב') על עלייתו לארץ של מכשיר ה-iPhone לישראל עוררה גלים רבים בתעשיית הסלולר המקומית. הטלפון של אפל הוא אחד המכשירים הבודדים בעולם שהצליח לנער תעשייה שלמה, וגם בארץ צפוי שיבואניות טלפונים דומיננטיות, כמו יורקום-נוקיה וסאני-סמסונג, ירגישו מאוימות על-ידי יצרן שמחזיק בקטלוג שלו מכשיר בודד איתו הוא מצליח לשנות את העולם.

בשיחה שנערכה שלשום עם אילן בן-דב, יו"ר קבוצת סאני , כמה שעות לפני ההכרזות של פלאפון ופרטנר על השקת המכשיר בישראל בחודשים הקרובים, לא ניתן היה להרגיש שסמסונג מפחדת להפסיד מכירות במקרה שמכשיר המגע המפורסם בעולם יגיע לכאן. "אם ה-iPhone יכנס לישראל, הוא רק יעזור לנו. הוא בסופו של דבר יגדיל את הקטגוריה של מכירות המכשירים מהסוג הזה. מדובר במותג נפלא עם עבודה שיווקית מדהימה, אבל בסופו של דבר ה-iPhone פשוט עוזר לנו", אומר בן-דב.

אתמול (ג') הודיעה סמסונג כי לטענתה היא השחקן המוביל בארץ בקטגוריית טלפוני המגע, נישה שסמסונג הצליחה לתפוס עליה בעלות בשנה האחרונה בחוכמה רבה, הרבה לפני שנוקיה נכנסה לשם. "סמסונג היא מספר אחד במכירות במכשירי ה-Touch (מכשירי מגע, צ.ה) בישראל, הרבה מעבר לשאר היצרנים כאן", טוען בפנינו בן-דב.

על-פי סקר שערכה חברת Market Watch ושסמסונג פרסמה אתמול, עוגת התפלגות מכשירי המגע בישראל שמה אותה בראש הרשימה עם 64% מנתח השוק. במקום השני נמצאת נוקיה עם 20%. ראוי לציין שנוקיה אולי מחזיקה נתח שוק קטן יותר מזה של סמסונג, אולם היא מציעה רק מכשיר בודד שנמכר כאן מספר מצומצם של חודשים, לעומת סמסונג שמוכרת כבר כמעט שנה מכשירי מגע והיצע הטלפונים שלה עומד כרגע על שלושה.

שיווק אגרסיבי בפלאפון

נתוני המכירות של סמסונג בתחום המגע בישראל, נראים מעודדים במיוחד. סמסונג מתכננת לסיים את השנה עם מכירות של 200 אלף מכשירי Touch Wiz, כאשר דגם האומניה כבר הגיע ל-20 אלף יחידות. מדובר בנתון מרשים, מכיוון שהאומניה הוא מכשיר המבוסס על מערכת ההפעלה של מיקרוסופט "Windows Mobile" שנחשבת מסובכת יחסית למשתמשים הבסיסיים. גם ה- Touch Wiz, שמצליח לעבור מכירות של 100 אלף יחידות נחשב להצלחה עצומה, בתקופה בה רוב הטלפונים מתקשים להגיע לנתון שמגרד את ה-100 אלף מלמטה. הסיבה להצלחת ה-Touch Wiz היא בעיקר רשת פלאפון ששיווקה אותו בצורה אגרסיבית ללקוחות שלה.

לאור הממצאים המעודדים, סמסונג מתכננת לחזק את נוכחותה בשוק מכשירי המגע בישראל עם 6 מכשירים חדשים שיצאו כאן עד סוף השנה, כאשר הבשורה האמיתית הוא טלפון ראשון שלה, וככל הנראה ראשון בישראל, עם מערכת ההפעלה של גוגל - אנדרואיד (הרחבה בהמשך).

"אנחנו עשינו מהפכה בשוק בתקופה מאוד קצרה", אומר בן-דב, "הפכנו את השוק מבחינת ביקושים ומבחינת השקות, כאשר אנחנו מובילים בכל פרמטר על נוקיה, כולל בתפיסת האיכות של הלקוח".

בן-דב בטוח כי שוק המכשירים בישראל ובעולם הולך לדבריו ל-100% מכשירי מגע, "אני אמרתי את זה כבר לפני שנה" הוא אומר, "רק המכשירים הבסיסיים ב-50 עד 80 דולר לא יהיו כרגע בטכנולוגיית המגע, אבל בסופו של דבר טלפוני המגע יגיעו גם לרמת המחירים הזו. אני משער שתוך שנתיים נראה מכשירים כאלה בפחות מ-100 דולר".

בזכות מסכי הטלוויזיה

בן-דב מייחס את הצלחתה של סמסונג בעולם ובישראל בתחום המגע, דווקא לתחום אחר בו החברה הקוריאנית פועלת בעולם - מסכי טלוויזיה. "סמסונג הוא יצרן מסכי ה-LCD הגדול בעולם, יצרן השבבים הגדול בעולם והיצרן השני בגודלו בעולם לייצור מצלמות. בעקבות הנתונים האלה ובעקבות הצלחתה של אפל בעולם, סמסונג פיתחה תיאבון ונכנסה בחוזקה לשוק הזה. כל יכולות הייצור שלה מאפשרות לה להשיק מכשירים בטווח קצר יותר בשוק".

בן-דב לא מפסיק להרעיף שבחים על שוק מכשירי המגע העולמי, בו רוב יצרניות הטלפונים השיקו מכשירים בשנה האחרונה, "עברנו עם מכשירי המגע מהפכה. בפעם האחרונה שעברנו מהפכה כזאת היתה במעבר לטלפונים עם צגי צבע. אני חושב שזו המפכה הגדולה ביותר שהיתה עד היום בטלפונים. מהמספרים שיש לנו, 30% מהטלפונים שנמכרים בישראל הם מכשיר מגע, כאשר בעולם מדובר בסדר גודל של 7%".

סיבה לכך שהישראלים אימצו את מכשירי המגע קשורה לכמה סיבות, הראשונה היא כמובן היעדרו של ה-iPhone מהשוק המקומי והבאזז שנוצר סביבו. הסיבה השנייה היא שהישראלים הם פשוט צרכנים שאוהבים לאמץ טכנולוגיות חדשות.

אולם, בעוד שסאני מאושרת מכך שהיא המובילה בשוק מכשירי המגע בארץ, לעומת נוקיה או LG, היא צריכה להתכונן למלחמות לא קטנות. הראשונה כמובן מול ה-iPhone, והשנייה היא מול כל היצרנים שמתכננים להשיק בחודשים הקרובים טלפוני מגע בישראל, החל מסוני-אריקסון, פאלם ועד נוקיה. לכן בעוד מספר חודשים סמסונג לא תהיה השחקן הבולט בתחום זה, אלא יצרן אחד מיני רבים. בן-דב ממשיך בכל זאת להישמע אופטימי: "אנחנו לוקחים כרגע את הבעלות על טלפוני מגע בישראל. סמסונג זה טאץ' וטאץ' זה סמסונג".

סמסונג ממוקמת כבר תקופה ארוכה במקום השני במכירות טלפונים בעולם אחרי נוקיה, כאשר באחרונה דווח שנתח השוק של נוקיה ירד ב-2.9% ברבעון הראשון של השנה ל-36.2%, בעוד שנתח השוק של סמסונג עלה ב-4.7% ל-19.1% (על-פי נתוני חברת המחקר גרטנר). "צריך לשים לב שנתח השוק של נוקיה מצטמצם ושל סמסונג עולה בעולם", אומר בן-דב.

שדרוג טוב - בעיקר ללקוחות נוקיה

דגם ה-Ultra Touch שסמסונג הוציאה לאחרונה ברשת סלקום (ראו ביקורת), מתאים לדברי בן-דב בעיקר ללקוחות המחזיקים בטלפונים של נוקיה. "מדובר במכשיר שאמור להיות האופציה הראשונה לשדרוג לבעלי ה-N95 (דגם פופולרי מאוד של נוקיה בישראל, צ.ה). יש היום מאות אלפי לקוחות שמחזיקים את הדגם הזה, שהיה מצוין עד לפני שנתיים וזה התחליף בשבילו. גם מול ה-N97 של נוקיה שיצא בארץ, אין לנו בעיה להתמודד עם המכשירים שלנו", אומר בן-דב.

ב-3 השנים האחרונות היו ניסיונות רבים להפוך את השוק הפתוח (חנויות פרטיות) לשחקן משמעותי יותר במכירות טלפונים. היום ניתן לקנות טלפונים סלולריים ללא שיוך למפעילות, כמעט בכל רשת שאליה נכנסים, החל מבאג, אופיס דיפו ואייס, כאשר רק שלשום הודיעה רשת הצעצועים טויס אר אס על התחלת מכירה של סלולריים תוצרת נוקיה. ההרגשה בשוק הקמעונאי שהמפעילות הסלולריות מאבדות קצת מכוחן, מתבררת כנראה כלא נכונה. "רק 5% מהמכירות שלנו מתבצעים בשוק הפתוח", אומר דוידי פיאמנטה, מנכ"ל סאני. "בסך הכול השוק הפתוח בישראל כיום לא מהותי. אני לא רואה סיבה שלקוח יקנה מכשיר בכסף, כשהמפעיל נותן לו מכשיר במתנה", אומר בן-דב.

מיורוקום נוקיה נמסר בתגובה, כי "כל מי שנמצא בשוק התקשורת יודע שנתח השוק של נוקיה הוא מעל ל-50%. המובילות של נוקיה בכל פרמטר היא מובהקת וברורה. המספרים מדברים בעד עצמם".

בקרוב: גוגלפון בעברית מבית סמסונג

סאני החליטה לא לחכות לגוגל ישראל ולפתח את הממשק העברי בעצמה.

מלבד מערכת ההפעלה של ה-iPhone והפאלם Pre, אחת ממערכות ההפעלה הסלולריות המעניינות ביותר שהוכרזו בשנה האחרונה היא האנדרואיד של גוגל. מערכת ההפעלה הזו נחשבת למבטיחה מאוד, כאשר כמעט כל יצרניות הטלפונים, מלבד נוקיה, מתכננות להשיק מכשירים באמצעותה. התחרות על השקת טלפון הפועל עם האנדרואיד בישראל בגרסה בעברית היתה לא קלה, כאשר בחודשים האחרונים התחרו גם HTC וגם סמסונג בתחום.

למרות שתאריך ההשקה של סמסונג אמור להיות רק בתחילת ספטמבר, כנראה שהיא זו שתזכה להיות הראשונה להשיק גוגלפון בישראל. אחת הסיבות שתהליך ההשקה של טלפון גוגל בארץ לקח יותר מחצי שנה, היא שנושא הגיור (ממשק בעברית) התעכב מאוד בגוגל ישראל. מסיבה זו החליטה סאני "להגדיל ראש" ולפתח את העברית בעצמה, כך שישראל לא תישאר אחרי כל העולם. "מבחינתנו מדובר בפריצת דרך מכיוון שאנחנו נהיה הראשונים להשיק מכשיר כזה בארץ", אומר דוידי פיאמנטה, מנכ"ל סאני. "כרגע יש לסמסונג העולמית השקה של עוד 3 מכשירי אנדרואיד בעולם עד סוף השנה, כאשר אחד מיועד לשוק המכשירים ברמת המחירים הבינונית".

סלולר