אובמה רוצה שינוי, אבל בשנה הבאה: השינוי המקיף ברשויות הרגולטוריות של הבנקים והשווקים עלול להידחות

יכולותיהם של בנקים להחזיר את כספי משלמי המסים, כמו גם לגייס הון ללא עזרת הממשל, מחזירות לסדר העדיפויות של אובמה את הטיפול במערכת הבריאות ואת בקרת האקלים

השינוי המקיף שממשל אובמה מתכנן לחולל ברשויות הרגולטוריות של הבנקים והשווקים בארה"ב עלול להידחות לשנה הבאה, מאחר שהן הנשיא עצמו והן הקונגרס הציבו את הרפורמה במערכת בריאות ואת בקרת האקלים בראש סדר העדיפויות.

יכולותיהם של בנקים להחזיר את כספי משלמי המסים, כמו גם לגייס הון ללא עזרת הממשל, עשויות לאותת על התאוששות בכלכלה האמריקנית. עובדה זו מאפשרת לממשל לטפל בדחיפות בבעיות אחרות. אם אכן הטיפול בנושא זה יידחה, נראה כי הדיון עשוי לחול בעת קמפיין הבחירות לקונגרס ב-2010.

במרכז הצעתו של אובמה - התוכנית המקיפה ביותר מאז שנות ה-30 לפיקוח וארגון מחדש של המערכת הפיננסית - נסיון להעניק לפדרל ריזרב סמכויות לפקח על הגופים הפיננסים הגדולים, לאפשר לממשלה לפרק ולבנות מחדש חברות (כפי שה-FDIC עושה עם בנקים), והקמת גוף רגולטורי חדש למוצרים פיננסים המיועדים לצרכנים.

ה'פד' יהיה אחראי לנטר סיכונים מערכתיים בחברות פיננסיות וליצור מנגנון לפתור אותם סיכונים בקרב מסודות פיננסיים שאינם בנקים. ה-SEC עשוי לקבל גם כן כוחות נוספים, לאחר שלא הצליח לעלות על ההונאה של מיידוף.

תוכניתו של אובמה יוצרת למעשה מועצה של רגולטורים שינטרו איומים בחברות. יו"ר ה-FDIC, שילה בייר, ויו"ר הרשות לני"ע, מארי שפירו, העבירו ביקורת על הקונספט של רגולטור אחד ויחיד לסיכונים מערכתיים.

כלכלכנים וכמה מהמחוקקים טוענים כי הפיכת ה'פד' ל"מנהל סיכונים מערכתי" היא סיכון גבוה בפני עצמו, שעלול להסיח את דעתו ממשימתו העיקרית: שיקום הכלכלה. לטענתם, ה'פד' אשם גם הוא במשבר הכלכלי. יחד עם רגולטורים אחרים, הוא לא הצליח למנוע מתן משכנתאות מסוכנות, לא הקפיד על נהלי מתן הלוואות שהציתו את משבר האשראי. אלא אם ה'פד' ישפר את מיומנותו בפיקוח, "בשלב זה, הענקת תחומי אחריות נוספים לבנק המרכזי היא כמו שהורה ייתן לבנו מכונית גדולה ומהירה יותר מייד לאחר שהוא ריסק את המכונית המשפחתית", אמר מארק וויליאמס, פרופסור לפיננסים באוניברסיטת בוסטון.

אובמה צפוי להציג מחר (ד') את התוכנית כאשר ידון בכלכלה, וביום ה', שר האוצר, טים גייתנר, יציג אותה לוועדות הבנקאות בסנאט ובבית הנחרים.