בעקבות תסיסה בקרב הרשמים: רשמי ההוצל"פ לא יוכפפו לבתי המשפט

הרשמים אינם מעוניינים לכהן בהוצל"פ אלא רק בבתי המשפט בתקווה להתמנות לשפיטה, ולכן לפי היוזמה הם יהיו עובדים מינהליים שייבחרו ע"י שר המשפטים בלבד

באגף ההוצאה לפועל יוזמים מהפכה נוספת: ל"גלובס" נודע כי כל רשמי ההוצאה לפועל צפויים לעבור לכהן כרשמים במערכת בתי המשפט, ובמקומם ימונו רשמים חדשים שיהיו עובדים מינהליים שאינם כפופים עוד למערכת בתי המשפט. הסיבה: התמרמרות בקרב הרשמים שאינם מעוניינים לכהן בהוצאה לפועל אלא לעסוק רק בשפיטה.

לפי היוזמה, הרשמים החדשים לא יתמנו עוד על-ידי שר המשפטים ונשיא העליון מכוח חוק בתי המשפט. הם ייבחרו על-ידי השר בלבד בעקבות המלצת ועדת איתור או במכרז פומבי לפי חוק שירות המדינה, כמו רשמי המקרקעין, הירושה ודומיהם.

באגף ההוצאה לפועל החלו בקידום הליך החקיקה המורכב מול מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.

רשם הוצאה לפועל הוא רשם או שופט של בית משפט שלום. עד לפני כחצי שנה הם נקראו "ראש ההוצאה לפועל", אולם תיקון לחוק שינה את תוארם ל"רשם ההוצאה לפועל", בנימוק שזהו מונח המתאר טוב יותר את מהות התפקיד. רוב תפקידי הרשם הם מינהליים, אולם בחוק הוענקו לו גם 4 סמכויות שיפוטיות.

התיקון לחוק מסמיך את שר המשפטים, בהסכמת נשיאת העליון, לבחור מבין רשמי בתי משפט השלום, רשמי הוצאה לפועל שבתקופת המינוי יכהנו שם בלבד, ולא יוכלו לדון במקביל בתיקים כשופטי שלום. ההוראה הביאה למתח ולתסיסה בקרב הרשמים, שלא רצו להיות משובצים בהוצאה לפועל אלא להישאר רשמי בית משפט, בתקווה להתמנות לשופטים.

שפיטה על-תנאי

גורם בכיר במערכת המשפט אומר כי אצל הרשמים טופחה תחושה שהם יקודמו לכהן כשופטים, ומשכך הם עסוקים בקידומם האישי במקום להתרכז בעבודה. "הם נותנים שירותי שפיטה על-תנאי", הוא אומר. "הם מרגישים שהם בעבודה זמנית, בשל העדפתם לכהן כשופטים אזרחיים, ולכן הם ממורמרים. מעבר לכך, חלק ניכר מזמנם מוקדש לעבודה בבית המשפט".

ביום עיון שנערך לרשמים בנווה-אילן, התאספו הרשמים במהלך ההפסקה כדי לטכס דרכים למנוע את מינויים להוצאה לפועל, ולשם כך אף מינו נציגות. הרשמים טוענים כי הם חשים מרומים, משום שמונו לכהונת רשם בבית המשפט ולא בהוצאה לפועל.

במושב בנושא "ההוצאה לפועל", שנערך בשבוע שעבר בכנס לשכת עורכי הדין באילת, השתתף הממונה על הרשמים (תפקיד חדש שיצר התיקון לחוק), השופט שמעון שטיין, שהתאונן בפני הנוכחים על המרמור בקרב הרשמים על התואר "רשם", וביקש מעורכי הדין לסייע לשכנע את הוועדה לבחירת שופטים למנותם לשופטים.

אלא שקהל עורכי הדין דווקא הלין על חוסר התפקוד של המערכת. היו שטענו כי רשמי ההוצאה לפועל עסוקים בכתיבת פסקי דין ארוכים ופופוליסטים כדי להרשים את מי שבוחר שופטים, במקום לתת החלטות קצרות ולהביא לייעול הגבייה.

פקיד בכיר

בשל המרמור הוקפאה הכוונה לחלק את הרשמים בין בתי המשפט להוצאה לפועל. במקביל - שר המשפטים, יעקב נאמן; מנהל בתי המשפט, משה גל; מנהל ההוצאה לפועל, דוד מדיוני; ואגף התקציבים באוצר; נתנו הסכמה עקרונית לתוכנית שתנתק את רשמי ההוצאה לפועל מזיקתם למערכת השיפוט, והחלו לפעול לשינוי החקיקה.

הגורם הבכיר מדגיש כי לא מדובר בשינוי טכני. "רשם הוצאה לפועל צריך להיות פקיד בכיר, שיפעיל היגיון בריא שיפוטי מעבר לחוק היבש. ברגע שהוא יבין שהוא חלק ממערכת גבייה ושאכיפה היא תכלית עבודתו, הוא יתמקד בכך ויהפוך' למקצוען. ברגע שהוא לא ירגיש כעובד זמני שרק חושב על קידומו, היחס לחייבים ולזוכים ישתנה".

דוברת מערכת ההוצאה לפועל, רבקה אהרוני, מסרה בתגובה: "מדובר ברעיונות ראשוניים הטעונים עיון וליבון. במשרד המשפטים בוחנים את הנושא, אך טרם גובשה עמדה סופית. בכל מקרה, אין מדובר בשינוי מעמדם של הרשמים כי אם ביצירת מעמד חדש, דבר הדורש שינויי חקיקה".