הושלמה עסקת החבילה במשק: ההסתדרות והאוצר חזרו למתווה של קיצוץ אחיד של 50% מדמי ההבראה

סוכם כי ביום שיפחיתו לעובדי המגזר הציבורי את דמי ההבראה הם יזכו למענק חד פעמי על חשבון הפעימה השנייה של תוספת השכר שמגיעה להם על פי ההסכם מ-2008 ■ עופר עיני: "השולחן העגול עבר בהצלחה את המבחן הראשון"

הושלמה עסקת החבילה במשק: ההסתדרות והאוצר יישבו ביניהם את המחלוקות האחרונות לאחר שהסכימו על הפחתה אחידה של 50% מדמי ההבראה בשנים 2009-2010. חתימה רשמית על העסקה תיעשה בשבוע הבא.

רק אתמול בערב (ב') נראה היה כי הצדדים גיבשו אלטרנטיבה אחרת בעקבות הביקורת שהשמיעה ועדת הכספים על כך שקיצוץ אחיד בדמי ההבראה פוגע יותר בעובדים החלשים. על פי המודל שנבחן אמש על ידי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, והממונה על השכר באוצר, אילן לוין, 50% מדמי ההבראה אמורים היו להילקח ב-2010, ואילו קיצוץ נוסף אמור היה להתבצע מתוספת השכר שצריכים לקבל השנה העובדים.

כדי להקל על העובדים בשל הפגיעה בדמי ההבראה, סוכם כי ביום שיפחיתו להם את דמי ההבראה, הם יזכו למענק חד פעמי על חשבון הפעימה השנייה של תוספת השכר לשנת 2009, שמגיעה להם על פי ההסכם משנת 2008. מענק זה יהיה בגובה 36% מהשכר הכולל של כל עובד, כך שבמקרה של עובדים בעלי שכר גבוה, סכום המענק יהיה גבוה מהסכום של דמי ההבראה המקוצצים. ההסתדרות רשמה במסגרת עסקת החבילה הישגים מרשימים, בדמות שורה של שינויי חקיקה למען העובדים ובמיוחד למען חיזוק יכולת העובדים להתאגד.

עסקת החבילה הושלמה גם בכל הקשור למעסיקים במגזר הפרטי, שיזכו לסכום מכובד של 2.5 מיליארד שקל סכום שנועד ברובו לתקציב מרכז ההשקעות והמדען הראשי. מנגד, המעסיקים ישלמו גם מחיר, בכך שיעבירו לקופת המדינה 600 מיליון שקל באמצעות דמי הביטוח הלאומי.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר היום: "השולחן העגול עבר בהצלחה את המבחן הראשון והממשי. אנו מקווים להמשיך בדרך של שיתוף פעולה והידברות ולהגיע להסכמים ופתרון בעיות במשק סביב השולחן. אין ספק שרק בדרך זו ניתן למנוע עימותים מיותרים ולהצעיד יחד את המשק והעובדים קדימה".

נזכיר כי הסתדרות המורים, שאינה כפופה לעופר עיני, הגיעה לסיכום אחר עם האוצר, לפיו לא יקוצצו דמי ההבראה של המורים אולם הם לא יקבלו את תוספת היוקר בשיעור של 1.5%. יתר הארגונים שאינם כפופים לעיני כמו ארגון עובדי המחקר במשרד הביטחון, ההסתדרות הרפואית וארגוני המרצים, הסכימו גם הם להפחתת 50% מדמי ההבראה. רק יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, עדיין לא החליט האם הוא מקבל את המודל.