מנהיגי מדינות ה-BRIC קוראים לגיוון במערכת המטבע העולמית

נמנעו בהצהרה מביקורת ישירה על הדולר מחשש לנפילתו תוך שרוסיה מתפשרת על כך מול סין, לה יש חשיפה דולרית משמעותית ■ מדינות הקבוצה שוקלות לרכוש אג"ח ומט"ח האחת מן השניה

מדינות ה-BRIC, ברזיל רוסיה הודו וסין קוראות לגיוון במערכת המטבע העולמית, אך סיכמו את הפיסגה הראשונה בין מנהיגי המדינות תוך שהם נמנעות מכל ביקורת ישירה על המטבע המוביל בעולם, הדולר האמריקני.

ההצהרה שניסחו הערב (ג') מנהיגי מדינות ה-BRIC לא כללה התייחסות ליצירה של מטבע רזרבה חדש שיתחרה בדולר, למרות שבארוע נפרד מוקדם יותר היום היתה זו אחת החברות בקבוצה, רוסיה שדווקא קראה למהלך שכזה.

בהצהרה הערב נבחרו המילים בקפידה, מה שמשקף את חששותיה של סין, הגדולה שבחברות הקבוצה, כי כל הצהרה אנטי-דולרית תביא לירידה נוספת ולפגיעה במטבע האמריקני המהווה כיום את מטבע הרזרבה המרכזי בעולם, ולסין יש בו החזקות משמעותיות. נראה כי העדר הביקורת על הדולר במסגרת ההצהרה היתה פשרה עלייה הסכימה רוסיה, מאחר ונשיא רוסיה, מדבדב אמר מוקדם יותר כי "יצירתו של מטבע רזרבות חדש בנוסף לדולר - דרוש על מנת להביא לייצוב מערכת הפיננסים העולמית".

"ישנו צורך חזק למערכת מטבע עולמית יציבה, שקופה ומגוונת יותר" נאמר בהצהרה. שינוי המבנה הפיננסי והכלכלי צריך להתבסס על "מערכת קבלת החלטות דמוקרטית ושקופה, תוך ישום המהלך באמצעות הארגונים הפיננסיים הבינלאומיים" נאמר עוד.

מדינות ה-BRIC קראו לקהילה הבינלאומית לשמור על מערכות המסחר הרב צדדיות יציבות, להפחית את הפרוטקציוניזם הקשור במסחר וקראו לאמץ את ההתחייבות "לקידום רפורמה של מוסדות הפיננסיים הבינלאומיים על מנת שישקפו את השינויים בכלכלת העולם". הקבוצה חזרה על קריאתה משכבר הימים למתן יצוג גדול יותר למדינות המתפתחות הגדולות במוסדות הבינלאומיים כדוגמאת הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית.

על האף הזהירות שבה נקטו מנהיגי הכלכלות המתעוררות המובילות בהצהרתם, פורסם מוקדם יותר באתר "בלומברג" כי המנהיגים שוקלים את האפשרות לרכוש אגרות חוב ממשלתיות האחת מן השניה, זאת על מנת להקטין את תלותן באג"ח של ממשלות השווקים המפותחים ובראשם ארה"ב, וכן להשקיע זו במטבע של האחרת, על מנת לצמצם את תלותן בדולר.

מדינות ה-BRIC מרכזות כיום כ-15% מסך התוצר העולמי ורזרבות המט"ח שבידיהם מוערכות בכ-2.8 טריליון דולר. על רקע ההצהרה נחלש הערב הדולר כנגד המטבעות המרכזיים, האירו הליש"ט ובעיקר הין היפני שמתחזק כנגדו ב-1.4%.

[לאתר המט"ח]