סתם ירוק זו לא תשובה

וידוי: הייתי שאנן ביחס לפתרון התחממות כדור הארץ והתכלות עתודות הנפט והגז שלו

והרי וידוי: הייתי שאנן ביחס לפתרונות הטכנולוגיים להתחממות כדור הארץ ולהתכלות של עתודות הנפט והגז שלו. לא התבוננתי בצורה מעמיקה בנתונים המדויקים, ופשוט הנחתי שאנרגיה נקייה וזולה נמצאת בהישג יד אם רק נימנע מהתרחישים המאיימים יותר, ואם נראה את הפוליטיקאים עובדים יחד סוף-סוף, תוך הענקת תמריצים נכונים למחקרים שיניבו הברקות טכנולוגיות.

דמיינתי את זה כמו התפתחותם של שבבי המחשבים, ונהניתי לפנטז עד כמה יוזלו התאים הפוטו-וולטאיים בחמישים השנים הבאות. עם טפטים סולאריים וצבעים סולאריים, מי בדיוק יצטרך דלק ממאובנים? רוב התרחישים בנוגע להתחממות הכדור בוחנים תקופה של מאה שנה - וסביר להניח שעד אז כבר ימצאו דרך להוציא את גזי החממה מהאטמוספרה.

עדיין אין בכוונתי לשלול את פנטזיות הטכנולוגיה האלה, אבל אחרי שקראתי את ספרו של הפיזיקאי מקיימברידג' דיוויד ג'' ס' מקיי, אני הרבה יותר פסימי ביחס ליכולתה של הטכנולוגיה להציל את כולנו. בספרו "אנרגיה בת קיימה - ללא אוויר חם" (Sustainable Energy - Without the Hot Air), שאפשר להוריד חינם באתר www.withouthotair.com, מתעלם מקיי מהנתונים הכלכליים המעורבים בנושא. מחקרי עלות ורווח עשויים אמנם להשתנות לפי ההתפתחות הטכנולוגית ולפי הצמיחה הכלכלית - אך חוקי הפיזיקה אינם משתנים לעולם. הלוחות הסולאריים, למשל, עשויים להפוך ליעילים ולזולים ביותר, אך כמות הכוח הסולארי הנתון לקילומטר רבוע לא תשתנה.

אנרגיה הידרואלקטרית תלויה, מצדה, בכמות הגשם היורד ובגובה המאגרים מעל פני הים; גם טחנת הרוח הבנויה לעילא מוגבלת בכוח הרוח עצמה. כלומר, גם אם יחולקו חינם גנרטורים המופעלים באנרגיה בת קיימה, יהיה קשה להגיע לרמת הכוח הרצויה.

אספקת כוח למדינה מודרנית באמצעות אנרגיה מתחדשת דורשת פרישה ארצית של מתקנים: מאות קילומטרים של טורבינות גלים, לוחות סולאריים על כל גג וטחנות רוח על כל גבעה. ההתפתחות הטכנולוגית הכרחית, אך ללא פריצת דרך משמעותית בתהליך היתוך הגרעין היא לא תקדם אותנו לקראת אנרגיה נקייה לחלוטין. קשה לסכם את משנתו של מקיי, אך הוא רואה פוטנציאל רב במדיניות של ניצולת אנרגיה יעילה, הכוללת מכוניות חשמליות קלות ובתים אטומים היטב.

ואולם, האתגר הוא לעודד התנהגות נכונה. הוראות מתואמות מגבוה לא יפתרו דבר, בעיקר משום ש"ההתנהגות הנכונה" אינה אוניברסלית. ניקח לדוגמה את כוח הרוח הנושבת לסירוגין. נהגים בעלי מכוניות עם סוללה נטענת יוכלו להטעינן כאשר הרוח נושבת בחוזקה, ולהשתמש פחות ברכביהם בתקופות שבהן הרוח אינה נושבת, אך בכל יום נתון עשוי אחד האזרחים להזדקק נואשות למקור כוח אמין לצורך הטענת רכבו. המתכנן הראשי לא יכול לדעת את זה. אך אם תוענק הנחה למשתמשים המסתמכים על כוח הרוח לסירוגין, הדבר יעודד אנשים להכניס את הדבר לסדר היום כל אימת שרק יוכלו.

הטיפול הנכון בהתחממות כדור הארץ ידרוש אלפי החלטות קטנות שינקטו גורמים שונים בצורות שונות. ממשלה אינה יכולה לנהל כל אחת ואחת מהן. זו בדיוק הסיבה לכך שצריך להיות מחיר לפחמן - בין אם באמצעות מסים מיוחדים, ובין אם בעזרת רישיונות פליטה ממוקדים. לא מדובר בנגיעה קלה בכיוון הנכון, אלא בדחיפה של ממש.