צפרה כץ, נשיאת אורקל: "רכישת סאן לא תאט את תיאבון הרכישות שלנו; אנחנו למעשה מסתכלים על משהו בישראל"

במשך 4 השנים האחרונות החברה ביצעה כ-52 רכישות בהוצאה כוללת של כ-46 מיליארד דולר ■ כץ על רכישת סאן: "זה לא עלה לנו אפילו חצי מהתזרים השנתי שלנו"

בדיוק שנתיים עברו מאז הפעם האחרונה בה הופיעה נשיאת אורקל , צפרה כץ, בישראל. בשנתיים האלו עברה אורקל, חברת המחשוב המעניינת ביותר בעולם כיום שנסחרת לפי שווי של כ-100 מיליארד דולר, שינוי משמעותי, וזה לא שינוי שרואים במספרים שבדוחות הכספיים. כץ, שהגיעה לארץ כאורחת אורקל ישראל ו"גלובס" ודיברה ביום אורקל השנתי, עברה שינויים בהתאם. היא עולה על הבמה לצלילי מוסיקת רוק ופותחת את ההרצאה בברכה בעברית, סטייל כוכבי הרוק שמבקרים בישראל.

במשך ההרצאות לא השתמשה כץ במצגות, אבל מאחוריה היה לוח שעליו הוקרן המשפט "בונים את העתיד" ("Building the Future"), ואכן לאורקל יש הרבה מה לבנות. במילותיה שלה, אולי בהשראת המנכ"ל והמייסד, לארי אליסון, בחרה כץ לתאר כי "תפקידנו הוא לבנות לכם מכונית". את המכונית, או את מערכת המחשוב הארגונית אם נשתמש בנמשל, מעוניינת אורקל להרכיב ממוצרי התוכנה והאפליקציות שהיא כבר מספקת במשך השנים האחרונות ועליהם, או יותר נכון מתחתם, לספק גם את החומרה שתקבל כעת החברה בעקבות רכישת סאן.

כץ התייחסה בעיקר ל"אורקל החדשה" כלומר לחברה שעתידה לקום אם השלמת רכישת סאן שעל רכישתה הודיעה החברה לפני כחודשיים תמורת כ-7.4 מיליארד דולר. כץ: "החלטנו שיש רק שתי דרכים שבאמצעותם אנחנו יכולים לבנות מכונית שלמה, ולא לספק לכם חלקים בכדי שאתם תרכיבו אותה, או שנבנה אותה בתוך הבית ואז נוציא המון על מו"פ, או שנקנה הרבה חתיכות קטנות ונגרום להן לעבוד ביחד".

אורקל אכן בחרה לצאת למסע רכישות אגרסיבי שלפחות כרגע מוכיח את עצמו. במשך 4 השנים האחרונות החברה ביצעה כ-52 רכישות בהוצאה כוללת של כ-46 מיליארד דולר. לגבי המשך הרכישות אמרה כץ כי הרכישה האחרונה לא האטה את תיאבון הרכישות של החברה. להיפך. עלות הרכישה נטו, בניקוי חוב ומזומנים הייתה כ-5.6 מיליארד דולר, "זה לא עלה לנו אפילו חצי מהתזרים השנתי שלנו", הגיבה כץ לשאלה בנושא, "מבחינה תפעולית זה לא ישפיע על התפעול הבסיסי שלנו, זה רק קבוצה נוספת של חומרה. כך שזה לא ישפיע על התיאבון שלנו".

ומה לגבי רכישות בישראל? החברה עד כה ביצעה רכישה אחת מקומית. את דמנטרה ב-2006 וכן יש לה כאן מרכז פיתוח. לדברי כץ היא תשמח אם החברה תרכוש יותר בישראל וגם הוסיפה כי "אנחנו למעשה מסתכלים על משהו בישראל כרגע". למרות שסביר שאמירה כללית שכזאת רלוונטית כמעט לכל רגע בחמש השנים האחרונות.

הרחבה במהדורה המודפסת