לא מחכים: כלכלני UBS חותכים ההמלצה ומחיר היעד של כי"ל בעקבות אזהרת K+S

האנליסט רוני בירון: "כי"ל מוכרת 1.5 מיליון טון אשלג באירופה מדי שנה, כ-30% ממחזור המכירות שלה; השנה היא תמכור רק 1.1 מיליון טון אשלג" ■ אתמול נפלה מניית כי"ל ב-7.8% בבורסה בת"א

יום אחד בלבד לאחר שיצרנית האשלג הגדולה באירופה, K+S, פירסמה אזהרת הכנסות ורווח חמורה לשנת 2009 בהתבסס על חולשה מהותית בשוק האשלג, האנליסט רוני בירון מבית ההשקעות UBS מחליט להוריד את ההמלצה ומחיר היעד למניית כי"ל , תוך שהוא מזהיר מפני נוף חדש המתעצב בשוק האשלג העולמי: הורדת מחירים כדי להגביר את קצב המכירות.

"K+S קובעת את מחירי האשלג באירופה וציפינו ממנה 'לשבת על הגדר' לפחות עד שיצרניות האשלג העולמיות יחתמו על חוזה חדש עם הודו בקיץ", אומר בירון. "אנו חוששים כי K+S תערער את כוח המיקוח של יצרניות האשלג (במו"מ מול ההודים והסינים - ע.ב.י), ולא ניתן לומר בביטחה כי החברה תצליח להגביר את קצב המכירות כרצונה".

לפני כשנה נגעה מניית כי"ל בשיא כל הזמנים - 74 שקל למניה. אז עמד מחיר התירס על כ-7 דולר לבושל ומחירי האשלג ריחפו סביב רמת ה-1,000 דולר לטון. כיום עומד מחיר התירס על כ-4 דולר לבושל ומחירי האשלג ירדו לכ-600 דולר לטון.

"כי"ל מוכרת 1.5 מיליון טון אשלג באירופה מדי שנה (כ-30% ממחזור המכירות שלה)", מזכיר בירון למשקיעים. "אנו מעריכים כי השנה היא תמכור רק 1.1 מיליון טון אשלג".

בירון חותך את ההמלצה למניית כי"ל ל"נייטרלי" מ"קנייה" ואת מחיר היעד ל-44 שקל למניה מ-47 שקל, וזאת בהתבסס על מחירי אשלג נמוכים יותר במחצית השנייה של 2009 ובשנת 2010. לדבריו, מחיר האשלג הממוצע צפוי לעמוד על 570 דולר לטון (לעומת 650 דולר לטון בתחזית הקודמת).

אזהרת הרווח של K+S גררה אתמול את מניית כי"ל לנפילה של כ-8%, והשלכות האזהרה הגיעו עד לארה"ב, שם צלל מדד מניות האגרו-כימיה ב-5.2%. מניות פוטאש ומוזאיק נפלו ב-10% ואילו אגריום ירדה ב-7.5%.