מאקרו ארה"ב: "המיתון בארה"ב מאבד מעוצמתו. אם מגמה זו תמשך - צפויה התאוששות איטית עוד לפני סוף השנה"

(עדכון) מספר התביעות המתמשכות לדמי אבטלה בארה"ב נפל ב-148 אלף ל-6.68 מיליון; הירידה החדה ב-7 השנים האחרונות ■ מדד הפעילות התעשייתית באיזור פילדלפיה ירד ביוני ב-2.2 נק' לעומת ירידה של 22.6 במאי ■ מדד האינדיקטורים הכלכליים עלה ב-1.2%

מספר נתוני מאקרו חיוביים משפרים היום (ה') את מצב הרוח בוול סטריט, בהם נתונים משוק התעסוקה, נתון מתחום הפעילות התעשייתית ומדד האינדיקטורים המובילים הצופה את פני הבאות בחצי השנה הבאה.

לאחר תחילת המסחר פורסם מדד האינדיקטורים המובילים שעלה יותר מהצפי זה החודש השני ברצף לאחר 7 חודשים של ירידות במדד. הצפי ביחס לפעילות הכלכלית בארה"ב בטווח של עד 6 החודשים הבאים, עלתה במאי ב-1.2% לעומת צפי כי תרשם עלייה של 0.9%. "המיתון מאבד מעוצמתו. אם מגמה זו תמשך, אנו צופים להתאוששות איטית עוד לפני סוף השנה. ההתאוששות בשוק העבודה תמשך זמן רב יותר" אמר קן גולדשטיין, כלכלן של הקונפרנס בורד.

נתון נוסף שפורסם היה דו"ח הפעילות היצרנית של איזור פילדלפיה, שהצביע על התנאים הטובים ביותר מאז ספטמבר 2008. מדד ה"פילי פד" השתפר באופן דרמטי והציג ירידה של 2.2 נק' ביוני לעומת רמה שלילית של 22.6 נק' במאי. הכלכלנים ציפו לשיפור קטן בהרבה שיסתכם ב-15 נק'. היות המדד עדיין שלילי מעיד על כך שחברות רבות יותר דיווחו על הרעה בתנאים לעומת אלו שדיווחו על הטבה בהם. במסגרת המדד פורסם כי ההזמנות החדשות והמשלוחים השתפרו באופן דרמטי ועלו ב-21 נק'. מדד התעסוקה נותר שלילי.

מוקדם יותר, כמדי יום ה' התפרסם היום לפני תחילת המסחר בוול סטריט נתון המצביע על כך שמספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה עלה ל-608 אלף לעומת צפי כי תרשם עלייה של 604 אלף בלבד, הנתון מהשבוע שקדם לו עודכן כלפי מעלה ל-605 אלף לעומת פרסום קודם של 601 אלף.

על אף שנרשמה עלייה בנתון זה, נראה כי שוק העבודה בארה"ב מתחיל להתייצב והתנודות הגדולות שאפיינו את חצי השנה האחרונה נבלמו, עם כי עדיין לא ניכרת תכונת גיוסי עובדים ממשית בקרב המעסיקים.

אולם הנתון המעניין יותר היה מספר התביעות המתמשכות לדמי אבטלה אשר רשם את הירידה החדה ביותר מזה 7 שנים כשירד ב-148 אלף איש שנגרעו ממעגל האבטלה ומספרם של מקבלי דמי האבטלה באופן מתמשך הסתכם ב-6.68 מיליון בשבוע שהסתיים ב-6 ביוני וזוהי הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה מאז ה-9 במאי, והירידה הראשונה שנרשמה מאז תחילת ינואר, ירידה ראשונה לאחר 20 דיווחים על עלייה בנתון זה.

מספר התביעות המתמשכות לדמי אבטלה בממוצע של 4 השבועות האחרונים עלה ב-2,250 ועמד על 6.75 מיליון.

45 מדינות דיווחו בשבוע החולף על עלייה במספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה ואילו ב-8 מדינות בארה"ד דווח על ירידה.

נזכיר כי בשבוע שעבר אמר הפדרל ריזרב כי ייתכן שתמשך ההידרדרות בשוק העבודה, אך ציין כי ההידרות צפויה להאט בכמחצית מ-12 האזורים עליהם מפקח ה'פד'.