מהו מדד המדינות המפותחות MSCI?

מדד המדינות המפותחות הוא "ליגת העל" בדירוג של החברה-הבת מבית מורגן סטנלי ■ איך ישראל יכולה לנצל את ההצטרפות אליו?

חברת הדירוג העולמית MSCI, שהיא חברה-בת של בנק ההשקעות האמריקני מורגן סטנלי, מנהלת מדד שעוקב אחר שוקי ההון במדינות שונות. המדד הזה מחולק, כמו בכדורגל, לכמה רמות. מדד המדינות המפותחות הוא "ליגת העל", למטה ממנו נמצא מדד המדינות המתפתחות, ומדד מדינות הפרונטיר. הכניסה למדד המפותחות היא תעודת כבוד שמעידה על היציבות במשק הישראלי.

כמה מדינות כלולות בכל מדד כזה?

במדד המדינות המתפתחות, המועדון הישן שלנו, יש 26 מדינות, ביניהן פרו, מצרים, מרוקו, ירדן, הודו, הונגריה ואינדונזיה. במועדון החדש, שבו 24 מדינות, נמצאות ארה"ב, יפן, שבדיה וגרמניה.

בתוך כל מדד כזה, MSCI מחליטה מה יהיה המשקל של כל מדינה. המצטרפות החדשות שבתחתית הטבלה מקבלות משקל נמוך והמדינות שבראש הטבלה - משקל גבוה. וגם כאן, כמו בכדורגל, ברשימת המדינות המתפתחות ישראל היתה בין הבולטות, בגלל היקף השוק שלה. המשקל של ישראל במדד המתפתחות נקבע על 4%. ברשימת המדינות המפותחות, שבה נמצאות כאמור ענקיות כמו ארה"ב ויפן, באופן טבעי המשקל של ישראל יהיה רק 0.3%-0.5%.

מה בעצם מודדים כאן?

MSCI-ישראל הוא מדד שכולל עשר מניות ישראליות בולטות, כמו טבע, כי"ל, צ'ק פוינט ומניות הבנקים. השילוב שלו במדד של מדינות ליגת העל חושף את השוק הישראלי למשקיעים זרים שאינם נוטים להשקיע בניירות ערך במדינות מתפתחות. בעיקר מדובר במה שקרוי "משקיעים מוסדיים" - קרנות פנסיה, למשל. ההשקעות של המוסדיים כפופות לכללים מוגדרים, ולכן יש שווקים שלמים שהם "מתעלמים" מהם, כשהם בוחנים שינוי בהרכב ההשקעות שלהם.

אז למה קראתי הערכות שהמעבר למדד החדש יגרום למשקיעים זרים שמתמקדים בהשקעה במדינות מתפתחות למשוך את השקעותיהם בישראל?

זה נכון, אבל היקף ההון בשוק המדינות המפותחות הוא יותר מפי עשרה מזה שמסתובב בשווקים המתפתחים. המשמעות היא שגם אם יהיו פחות משקיעים זרים שמחפשים אופציות בשווקים מתפתחים, נוכל לקבל במקומם משקיעים עם פרופיל מגוון יותר, ולא פחות חשוב - עם הון רב יותר.

זה לא סותר את מה שאמור באוצר לא מזמן, שהגדלת הגירעון תגרום להורדת הדירוג של ישראל?

אלה הם שני דירוגים שונים. באוצר התכוונו לדירוג של אג"ח שמנפיקה המדינה, מה שמכונה דירוג אשראי, ומתאר את יכולת ההחזר של החובות של ישראל. המדד של MSCI עוסק במניות, ולא באג"ח ממשלתיות.

אין ספק שהעובדה שהאנליסטים של מורגן סטנלי החליטו שאנחנו יכולים לשחק במגרש של הגדולים, מראה שמצב המשק הישראלי דווקא מעודד.

איך ישראל יכולה לנצל את העלייה הזאת?

החברות הבולטות בבורסה בתל אביב צריכות לעבוד קשה כדי שאנליסטים שמסקרים את השווקים המפותחים יכירו אותן. המעבר למדד המדינות המפותחות ייכנס לתוקף במאי 2010, ועד אז, כדאי מאוד לבנות את הקשרים עם האנליסטים שעוסקים בשווקים המפותחים, כדי שהחברות הישראליות יתחילו לקבל אזכורים בסקירות של הגדולים. הסקירות האלה, בתורן, מעלות את החברות לרדאר של המשקיעים.