זוהר גושן חושש שהמוסדיים לא למדו את לקחי המשבר

בפגישה עם ראשי איגוד החברות הציבוריות, התריע יו"ר רשות ני"ע מכך שהחברות מגייסות היום אג"ח במחירים נמוכים שאינם משקפים את רמת הסיכון ■ מתחילת השנה גייסו חברות בשוק ההון יותר מ-10 מיליארד שקל, מרביתן ללא ביטחונות ובריביות נמוכות

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' זוהר גושן, מוטרד מהגל האחרון של גיוסי האג"ח בשוק ההון. ל"גלובס" נודע, כי בפגישה סגורה שקיים לאחרונה גושן עם ראשי איגוד החברות הציבוריות, הוא הביע את חששו מכך שהמשקיעים המוסדיים אינם מיישמים את לקחי המשבר. להערכת גושן, החברות מגייסות היום חוב במחירים נמוכים שאינם משקפים את רמת הסיכון.

הדברים של גושן נאמרו על רקע גל גיוסי האג"ח שמציף את שוק ההון בחודשים האחרונים. מתחילת השנה גייסו חברות בשוק ההון אג"ח בהיקף של יותר מ-10 מיליארד שקל, כשגיוסים אלו נעשו ברובם המוחלט של המקרים ללא ביטחונות או קובננטס (התניות פיננסיות), ובריביות חד ספרתיות נמוכות של 4%-7%.

אמנם הריביות הנמוכות נובעות מהריבית הנמוכה במשק, 0.5% בלבד, אך גורמים בשוק ההון טוענים כי אם מסתכלים לטווח ארוך, הרי שהריביות בהן מתבצעים גיוסי האג"ח אינן אטרקטיביות.

גיוסי החוב הנוכחיים מגיעים זמן קצר בלבד לאחר המשבר העמוק בשוק האג"ח הקונצרניות. לפני פחות משנה סבל שוק זה מנפילות שערים חדות, בעקבות משבר האשראי, ושוק גיוסי האג"ח קפא לחלוטין.

המפולת בשוק זה גררה ביקורת כנגד הגופים המוסדיים, על כך שפיזרו בקלות כסף ונתנו אשראי לחברות שונות ללא ביטחונות או התניות פיננסיות, ומבלי לחשוש מרמות המינוף ההולכות וגדלות של החברות.

והנה, בחלוף חודשים ספורים בלבד, הפשיר שוק גיוסי האג"ח. הסיבה היא התייצבות השווקים, וגם העובדה שלמוסדיים יש עשרות מיליארדי שקלים שמחפשים השקעה. ברוב הגופים הסכומים הולכים וגדלים בעקבות הפקדות חדשות של העמיתים, כשמנגד אלטרנטיבות ההשקעה אינן אטרקטיביות במיוחד כיום. כשהמק"מ מציע ריבית אפסית, הרי שאג"ח של חברות המציעות ריבית של 5% בשנה נראית כאופציה מועדפת.

בתחילה היו אלו חברות בדירוג גבוה מסוג AA שהצליחו לגייס - חברות גדולות ויציבות כמו סלקום ופז, והגיוסים התבצעו על פי אותם התנאים שבתשקיפים הקודמים. ואמנם, כבר לפני שלושה חודשים התרענו כאן, ב"גלובס", כי נראה שהמוסדיים לא למדו את הלקח מהמשבר. המשקיעים המוסדיים התגוננו וטענו כי מדובר בגיוסים של בחברות הטובות במשק, ולכן אין צורך לדרוש מהן ביטחונות. אולם, בהדרגה זלג גל גיוסי האג"ח גם לחברות בדירוג נמוך יותר מקבוצת A, כמו בז"ן, אבגול ומבני תעשייה, וגם במקרים אלה הגיוסים התבצעו כמעט ללא שינוי ביחס לתקופת הגאות.

דמיון מדאיג לבועת האשראי

כעת מסתבר שגל הגיוסים מטריד גם את גושן. יו"ר רשות ני"ע מקדיש משאבים רבים לטיפול בשוק האשראי החוץ בנקאי, ובין היתר הרשות ערכה מחקר בניסיון לאמוד את כמות האג"ח שיגיעו לחדלות פירעון, וזה העלה את המסקנה כי 2 מיליארד שקל שאמורים להיפרע השנה בסיכון לחדלות פירעון. מדובר ב-11% מסך היקף הפירעון הצפוי השנה.

בוועידת שוק ההון של "גלובס" שנערכה לפני כחודש, גושן ציין כי להערכתו המשבר בשוק האשראי החוץ-בנקאי טרם הסתיים. הוא אף העריך כי בנוסף ל-15 החברות שנמצאות בתהליך הסדר חוב, עוד כ-20 חברות חדשות צפויות להצטרף למגמה ולפתוח בקרוב במגעים לגיבוש הסדר.

גושן ניסה גם לקדם תוכנית למתן ערבויות ממשלתיות לצורך גיוסי אג"ח קונצרניות, אולם זו נפסלה במשרד האוצר. בנוסף, הוא מקדם בימים אלה רפורמה לטיפול בנושא נאמני האג"ח.

אולם, לצד הניסיון לעודד את תחייתו של שוק גיוסי האג"ח, נראה כי גושן היה רוצה לראות גם שינוי באופי הגיוסים של ימים אלה, שכרגע דומים מדי לגיוסים בתקופת בועת האשראי.