ליברמן בוושינגטון: "המשמיצים את אובמה בהתנחלויות הם אנשי שוליים שלא לומדים וגורמים נזק עצום למחנה הלאומי"

"בארה"ב ובישראל יש נכונות להגיע להבנות בשאלת ההתנחלויות" ■ נגנה את ההתקפות על אובמה בהתנחלויות ■ עם זאת, דבק ליברמן בעמדתו כי ישראל " לא תחנוק" את ההתנחלויות

שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר היום (ה') , כי אינו מזהה שום בעיה אקוטית עם ארה"ב בגלל חילוקי הדעות בין וושינגטון לירושלים בסוגיה של הקפאת ההתנחלויות וכי הוא מצפה ששתי המדינות יגיעו להסכמה בשאלה זו. עם זאת, דבק ליברמן בעמדתו כי ישראל " לא תחנוק" את ההתנחלויות וציין ,כי אין בכוונתו לשנות את עמדתו בסוגיה זו, למרות ההזמנה הפומבית של הילארי קלינטון שיעשה כן.

"אני לא מתייחס לדיונים פנימיים עם הממשל, אך גם בארה"ב וגם בישראל יש רצון להגיע להסכמה בשאלת ההתנחלויות. ברגע שיש רצון ששני הצדדים להגיע להסדר, זה יסתדר... שני הצדדים מחפשים מכנה משותף", אמר ליברמן בפגישה עם כתבים ישראלים בוושינגטון .

פחות מ- 24 שעות לאחר הפגנה פומבית של אי הסכמה בינו לבין עמיתתו האמריקנית, קלינטון נשמע ליברמן רגוע, אפילו זחוח ביחסו למחלוקת הפומבית. " מתוך 20 נקודות שעל הפרק בינינו לבין האמריקניים, ב-19 נקודות יש הבנה, גישה כמעט זהה, נקודה אחת שנויה במחלוקת ", אמר ליברמן. " בין חברים קרובים לא יכול להיות מצב שבו לא תהיה איזו מחלוקת. זה ממש לא מדאיג אותי. יש דברים הרבה יותר קריטיים.

בשיחה שלי עם קלינטון הקדשנו מעט מאוד זמן להתנחלויות. עם כל הכבוד להתנחלויות יש דברים הרבה יותר קריטיים בעולם. יש צפון קוריאה, יש פקיסטן, יש איראן ". " באתי מאירופה ושם המצב הרבה יותר קשה מבחינת היחס לישראל" , הוסיף ליברמן. " הלוואי שמצבנו באירופה יהיה כמו זה שבארה"ב".

שר החוץ הסתייג , אך לא הוציא מכלל אפשרות, ממה שכינה כ"הסכם טכני של עורכי דין עם פסיקים ועם תת סעיפים" במאמץ להגדיר מה הוא גידול טבעי של התנחלויות. אי אפשר להגדיר כל דבר, לעשות חוזה של עורכי דין ... הכול חייב להיות מושתת על אימון הדדי", אמר ליברמן.

" אנו לא רוצים להונות. איננו מתכננים לשנות את המצב הדמוגרפי ביו"ש. איננו מתכננים לבנות ישובים חדשים , אך איננו מתכננים לחנוק את האנשים שלנו". הוא אמר גם, כי אי אפשר להחיל הגדרה זהה של גידול טבעי על כל ההתנחלויות. לדבריו, " ביתר עילית עם האוכלוסייה החרדית, שונה לחלוטין ממעלה אדומים החילונית".

שר החוץ קרא לפלסטינים ליצור " דינמיקה חיובית" ולפתוח מיד בשיחות עם ישראל בלי תנאים מוקדמים. " יש עמדה ברורה שלנו , יש עמדה ברורה שלהם. לכן אני אומר שצריך להתחיל בנקודות שלא במחלוקת " אמר השר. " אם נתחיל בזכות השיבה או ירושלים. הכול יתפוצץ . אפשר להתחיל בנושאים כמו מחסומי הדרכים, מאחזים או על הפיילוט של איזור התעשייה הפלסטינית בג'נין.

ליברמן אמר, כי בשיחותיו בוושינגטון עד עתה לא דובר על שום יוזמה או תוכנית אמריקנית חדשה במזרח התיכון. בתשובה לשאלה על משא פומבי בעיקר בשטחים להשמיץ את הנשיא ברק אובמה, לרבות הגדרתו כאנטישמי, אמר ליברמן: " יש עניין להכתים את מפעל ההתיישבות ביו"ש גם על ידי השמאל וגם על ידי התקשורת. רוב רובם של המתיישבים נמצאים ביו"ש כדין ורואים בזה שליחות לאומית חלוצית. הם אזרחים נאמנים ושומרי חוק". אך, הוא הוסיף: " יש תופעה של אנשים שהם שוליים שבשוליים. ראינו את זה כבר בימי אוסלו. ההשמצות נגד אובמה ראויות לכל גינוי. המשמיצים הם אנשים שלא לומדים דבר וגורמים נזק עצום למחנה הלאומי, היו שלטים כאלה גם נגדי. אני יכול רק לגנות אנשים שחוץ מלגרום נזק לא עושים שום דבר".

בשאלת איראן אמר ליברמן, כי הוא מצפה שתהיה מחדש של יוזמת ההידברות עם טהראן, למרות שאי אפשר לחזות כיצד יסתיים המשבר שם.