גולדמן זאקס הודיע לעובדים: תתכוננו לבונוסים הגדולים ביותר אי-פעם

מקורות בבנק אמרו כי היעדר תחרות וזינוק בהכנסות מסחר במטבע חוץ, אג"ח ומוצרים נושאי הכנסה קבועה הזניקו את רווחי גולדמן זאקס

העובדים בבנק ההשקעות גולדמן זאקס יכולים לצפות לתשלומי הבונוסים הגדולים ביותר ב-140 שנות קיומו של הבנק, לאחר שבמחצית הראשונה של השנה רשם גולדמן הישגים מרשימים. הדבר מעורר חששות שבנקי ההשקעות הגדולים ששרדו את מחנק האשראי ישבשו את הרפורמות במערכת הפיננסית.

מקורות בבנק אמרו כי היעדר תחרות וזינוק בהכנסות מסחר במטבע חוץ, אג"ח ומוצרים נושאי הכנסה קבועה הזניקו את רווחי גולדמן זאקס. בשבוע שעבר תודרכו עובדי הבנק בלונדון לגבי תחזיות הבנק בתחומי הבנקאות וניירות הערך, ונאמר להם שהם יכולים לצפות לבונוסים נאים, אם הבנק השלים, כצפוי, את השנה הרווחית ביותר בתולדותיו.

בחודש הבא יתפרסמו נתונים שיפרטו את רווחי הבנק ברבעון השני, והם צפויים לשקף זינוק נוסף ברווחים. וורן באפט, שבינואר רכש מניות גולדמן זאקס בשווי 5 מיליארד דולר, כבר עשה רווח של מיליארד דולר מהשקעתו. גולדמן צפוי להיות הזוכה הגדול במרוץ ההכנסות בתעשיית השירותים הפיננסיים, שב-2006 הסתכמו ל-186 מיליארד דולר.

ב-2009 צפויות ההכנסות של תעשיית השירותים הפיננסיים לצנוח ל-160 מיליארד דולר, אך מספר החברות שיחלקו בסכום הזה צפוי להיות קטן יותר מאשר בעבר. ברקליס קפיטל, קרדיט סוויס ודויטשה בנק נמנים עם הבנקים האירופיים הצפויים לרשום רווחים שמנים, וכן הבנקים האמריקניים ג'יי.פי מורגן ומורגן סטנלי.

לדברי דייויד וויליאמס, אנליסט השקעות בפוקס פיט קלטון, "השנה הנוכחית מסתמנת כשנה הטובה ביותר לבנקי ההשקעות - לפחות עבור אלה מביניהם שיצאו יחסית ללא פגע ממשבר האשראי. בנקים אלה משמשים כמתווכים בשוקי האג"ח, שבהם מגייסות ממשלות וחברות הון חדש בהיקף של מיליארדי דולרים". הוא הוסיף שבתחום הזה, לבנקי ההשקעות אין מתחרים. "פירושו של דבר הוא שהם יכולים לגבות סכומי עתק תמורת שירותיהם".