מנהיג סין, וון ג'יבאו, צופה התאוששות מהירה של הכלכלה הסינית לאור הצלחתה של תוכנית התמריצים

אילן מאור, מנכ"ל SHENG-BDO (ישראל), בסקירה של האירועים הכלכליים המרכזיים בסין במהלך חודש יוני ■ הבנק העולמי בתחזית אופטימית על סין - התמ"ג יתרחב ב-7.2% ב-2009 לעומת 6.5% בתחזית הקודמת

ראש ממשלת סין, וון ג'יבאו, אמר במהלך סוף השבוע כי הכלכלה הסינית מגלה סימני התאוששות לאור הצלחתה של חבילת התמריצים בהיקף 586 מיליארד דולר. נציין כי הבנק העולמי פרסם בשבוע שעבר תחזית לפיה התמ"ג של סין יתרחב ב-7.2% בשנה הנוכחית, לעומת 6.5% בתחזית הקודמת שפורסמה בחודש מארס.

אילן מאור, מנכ"ל SHENG-BDO (ישראל), בסקירה של האירועים הכלכליים המרכזיים בסין במהלך חודש יוני.

פיננסים וכלכלה

הייצור התעשייתי הסיני הייצור התעשייתי הסיני צמח במאי האחרון בשיעור של 8.9% ואילו המכירות הקמעונאיות (כולל הרכש הממשלתי) גדלו ב-15.2%.

משרד האוצר הסיני הודיע על הגדלת הטבות המס שיוענקו לחברות העוסקות במעל 600 פריטי יצוא. החזרי המס עבור פריטים דוגמת מזגנים ומכונות תפירה יועלו לרמה המקסימלית של 17%, ריהוט וצעצועים יניבו החזרי מס של 15% וכו'.

במהלך חמשת החודשים הראשונים של השנה עמד היקף ההשקעות הזרות הישירות (FDI) בסין על 34 מיליארד דולר, נתון המשקף ירידה של 20.4% ביחס לאשתקד. יצוין כי הירידה בהיקף ההשקעות בחודש מאי האחרון היתה בשיעור קטן יותר (17.8%) והיקפן עמד על 6.38 מיליארד דולר.

הממשל הסיני חיזק, בראשית יוני, את ההנחיות להעדפת מוצרים מתוצרת סינית בדגש על פרויקטים בהשקעה ממשלתית.

טכנולוגיה והיי טק

חברת Yahoo הודיעה כי תקים מרכז מו"פ גלובאלי בבייג'ינג, שיהיה השלישי אחרי ארה"ב והודו. מרכז המו"פ יפעל בנפרד ממערך הפעילות של קבוצת Alibaba המופקדת על הפעילות העסקית של יאהו בסין (ושליאהו 39% מהבעלות עליה).

חברת אינטל אשרה כי תעמוד בתכנון המקורי להקים את יחידת ייצור השבבים (בטכנולוגיית 65 ננומטור) בעיר Dalian, על אף המשבר הכלכלי העולמי.

שוק משחקי הרשת בסין ממשיך לצמוח בקצב מהיר. היקף ההכנסות בשוק צמח ברבעון הראשון של 2009 בשיעור של 8.3% ועמד על 703 מיליון דולר. חברת Shanda שמרה על מקומה כמובילת השוק עם נתח שוק של 19.6%.

מדעי החיים

בפרובינציית Jiangsu מתוכננת הקמתה של מעבדה בתחום Stem Cell שתהיה הגדולה מסוגה באסיה (20,000 מ"ר) ותשתלב במאמץ הסיני לפתח היכולות המקומיות בתחום מדעי החיים והביוטק.

אנרגיה חלופית

חברת China Resources Power Holdings קבלה את אישור הממשל להקמת חוות אנרגיית רוח בכושר ייצור של 201 מגוואט בפרובינציית Gansu וחווה בכושר ייצור של 20 מגוואט בפרובינציית Guangdong.

יצרנית טורבינות הרוח הספרדית Gamesa Corp. תקים מיזם משותף עם חברת האנרגיה הסינית Guangdong Nuclear Power Group שיתמקד בהקמת חוות אנרגיית רוח בהיקף כולל של 250 מגוואט. הקמת חווה ראשונה בפרובינציית Shandong אמורה להתחיל כבר השנה.

רשויות העיר שנגחאי אישרו הקמת שתי תחנות כוח סולאריות ע"י חברת Huadian, בכושר ייצור משולב של 3 מגוואט.

יצרנית התאים הסולאריים הסינית Yingli Green Energy Holding תספק מודולי פוטווולטאי לתחנת כח בצ'כיה, בכושר ייצור של 13 מגוואט.

חברת A-Power Generation Systems חתמה על הסכם עם חברת Electricity Co. לתכנון והקמה של שתי מערכות לייצור חשמל על בסיס ביומס (Biomass) בפרובינציית Jiangsu.

תחבורה ולוגיסטיקה הצמיחה במשק הסיני (שתעמוד על 7.2% השנה על פי הערכת הבנק העולמי), בשילוב הפחתות הריבית והסובסידיות לענף הרכב הניבו צמיחה מרשימה במכירות הרכב בסין, הרבה מעבר לציפיות היצרנים וארגון יצרני הרכב הסיני (שצפה גיול צנוע של 5% בשנת 2009). בחודש מאי צמחו מכירות רכבי הנוסעים בשיעור של 47% (ביחס למאי 2008) שיעור הגידול החודשי הגבוה ביותר מאז פברואר 2006. חברת GM כבר הכפילה את תחזית המכירות השנתית שלה בסין ופולקסוואגן הוסיפה 50,000 רכבים לתחזית המכירות שלה. זמן ההמתנה לקבלת מכונית האלנטרה הפופולארית של יונדאי עומד כעת על חודשיים.

חברת פורד תעביר את מטה ניהול אסיה, פאסיפיק ואפריקה שלה מתאילנד לסין ובכירי החברה באזור צפויים לעבור למטה החדש בשנגחאי.

חקלאות

חברת ההשקעות (PE) KKR תשקיע 150 מיליון דולר בחברת הבקר והחלב הסינית Modern Dairy. על פי התכנון תתועל ההשקעה לבניית 20-30 חוות בקר מודרניות על בסיסן תנהל MD את מלוא שרשרת האספקה הענפית.