חנן מור: "בעוד 5 שנים אנו עלולים להתעורר למציאות בה מחירי הדירות יעלו ב-50%"

קבוצת חנן מור תתמודד במכרזי המגורים של דרום הקריה בת"א ■ מתכוונת לבנות במסגרתו את מגדל המגורים הירוק הראשון בישראל ■ "ליזמים אין אינטרס לירידת מחירי הדירות אלא לשוק יציב" ■ "אנו מזהים ביקושים יציבים בערים לדירות"

"למרות שאומרים כל הזמן שאנחנו אינטרסנטים, ליזמים דווקא אין עניין שמחירי הדירות יעלו. כל מה שהיזמים רוצים זה שוק בעל יציבות מחירים, שוק שניתן לקנות בו קרקע במחיר הוגן, ולאפשר לאנשים לרכוש בית בר השגה", כך אמר הבוקר חנן מור, יו"ר ומנכ"ל קבוצת חנן מור .

לדבריו, "דרושה רפורמה שלמה בניהול המידע של מקרקעי ישראל, ולא במינהל מקרקעי ישראל. אין בישראל מערכת של ניהול מידע; הלמ"ס מבסס את המידע על סקר טלפוני למשרדי מכירות, המידע מהאוצר לא מגיע באופן מלא ללמ"ס,ואין בסיס לנתונים איכותיים שיאפשרו את פיתוח הנדל"ן".

הקבוצה בניהולו הודיעה על החלטתה להיכנס להשקעות בתחום יזום בנייה למגורים בעיר תל אביב. בכוונתה להתמודד במכרז מינהל מקרקעי ישראל במתחם דרום הקריה, פרויקט הצפוי לכלול כ-300 יחידות דיור בשלוש מגדלים וכן מרכז מסחר. חנן מור מתכוונת לבנות במסגרת הפרויקט את מגדל המגורים הירוק הראשון בישראל שיקבל תו תקן מצטיין.

"החברה מזהה הזדמנות עסקית בשוק הבנייה למגורים בישראל בשנים הקרובות. הביקושים הקשיחים לדירות, לצד ההיצע ההולך ומצטמצם, דורשים מענה הולם. שינוי המגמות בעולם לכיוון תפיסת הקיימות והבנייה הירוקה, כוונתה של ארה"ב לחתום על אמנת קיוטו להפחתת הזיהום, והרוח של אובמה ישפיעו על אופי הבנייה בישראל", אמר מור, שמסר כי כל הפרויקטים העתידיים של החברה יהיו "ירוקים".

לדברי מור, אין כל בעיה בשוק המגורים העממי בישראל. "אנחנו מזהים ביקושים יציבים בערים לדירות, רק המחירים של מגדלי היוקרה המנוכרים ירדו. יש בעיה של קרקעות לבנייה מיידית. גם אם יש תב"ע (תכנית בניין עיר, א"ר) בתוקף, היא לא מתאימה לצרכים המשתנים של הפרט ושל המשפחה, ואז צריך ללכת להליך חדש של תכנון. לעתים חברות מעדיפות להתפשר ולא להיכנס לכך. המדינה צריכה לא מטבחון בטחוני אלא שולחן ירוק, עם ראשי המשק הישראלי, כדי להזניק את התעשייה".

החברה מתכוונת להתמודד על כל שלושת המגדלים בחברה, כאשר לדברי מור, ההון הקיים מאפשר לקבוצה לגשת לבד למכרז על שני מגדלים, "אבל יש הרבה דרכים להיפגש עם הקרקע ונבחנים גם שיתופי פעולה". המינהל דחה מספר פעמים את יציאתו לדרך של פרויקט דרום הקריה בשל המצב הכלכלי, אבל ייתכן כי בתקופה הקרובה הוא יציע את המגרשים ליזמים.

מור הזהיר, כי "בעוד 5 שנים מהיום אנחנו יכולים להתעורר למציאות בה הדיור אינו בר השגה למשפחות רבות, כי המחירים עלו ב-50%, הריבית על המשכנתאות עלתה, ואין היצע דירות זמין. המערכת היא ישנה עם חוקים ותקנות ישנים. יש אנשים טובים, אבל הסביבה לא טובה - ובחלק מהרשויות מתנהלות גם פעולות לא אתיות. צריך לחייב את הרשויות להיות פעילות, ולומר 'כן', ולא רק לא שתהיה מנהיגות מנהלת ולא בירוקרטיה מתנהלת".

חנן מורחנן מור