אושר תיקון לחוק ההוצאה לפועל המאפשר הפקעת רישיון נהיגה והגבלת כרטיס אשראי

התיקון נועד להעלות את אחוזי גביית החובות, תוך שמירה על זכויות החייבים והזוכים ■ מנהל ההוצאה לפועל, דוד מדיוני: מלאי התיקים במערכות ההוצאה לפועל ב-2008 עמד על 3,600,808 תיקים פתוחים

ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (ב') תיקון לתקנות ההוצאה לפועל, שנועד לייעל את תפקוד המערכות ולהעלות את אחוזי גביית החובות, תוך שמירה על זכויות החייבים והזוכים.

התקנות שאושרו יאפשרו ללשכת ההוצאה לפועל, בין השאר, לקבל מידע ממרשם האוכלוסין באמצעות תקשורת מחשבים. בנוסף מסדירות התקנות את ההליך להטלת מגבלות על חייבים, כמו הפקעת רישיון נהיגה, אי-חידוש דרכון, עיכוב יציאה מהארץ, הגבלת שימוש בכרטיס אשראי ועוד. עוד קובעות התקנות את הסכומים המרביים של מטלטלין הפטורים מעיקול.

מנהל מערכות ההוצאה לפועל וגביית קנסות, דוד מדיוני, אמר בדיון כי ב-2008 מלאי התיקים במערכות ההוצל"פ עמד על 3,600,808 תיקים פתוחים. לדבריו, בשנה זו נגבו למעלה מ-8 מליארד שקל בסך-הכל.

"פילוח החובות מלמד כי החובות לבנקים הם במקום הראשון, ואחריהם בסדר יורד לחברות עיסקיות, עיריות, חברות מימון וביטוח, בתי-חולים, ביטוח לאומי, רשתות שיווק ועוד", מסר.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם, אמר כי "על המערכת לסגור לאלתר תיקים שלא בוצעה בהם פעילות למעלה משנתיים ולבטל את כל הצווים וההגבלות שהוטלו בהם, שכן יש אפשרות שתיקים אלה לא נסגרו בשל עצלות או רשלנות למרות שהחובות שולמו, ומאידך נותרו במערכת עיקולים, צווי עיכוב ועוד שיפגעו בסופו של דבר באזרח. הגיע הזמן שהמערכת תייעל את עצמה לטובת אזרחי המדינה".