מחפשים מוצא - ועדת הכלכלה למשרד התחבורה: יש לקדם בחקיקה את הקמת הרכבות הקלה בתל אביב ובירושלים

בדיון בוועדה הוטחו חילופוי האשמות חריפים בין זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, סיטי פס לנציגי משרד התחבורה בגין העיכוב הנמשך בפרויקט ■ יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס:" ללא חקיקה, מה שמעיק כיום על תושבי ירושלים עלול לחזור גם בגוש דן "

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אופיר אקוניס, קראה היום למשרד התחבורה לקדם בחקיקה ראשית את הקמת הרכבת הקלה בתל אביב בירושלים, וזאת על רקע העיכובים החמורים בשני הפרויקטים.

בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה בעניין סכנות לקריסת פרויקט הרכבת הקלה בירושלים, נשמעו חילופי האשמות הדדיים בין הגורמים המעורבים בפרויקט.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", החברות הצרפתיות ויאוליה ואלסטום השותפות בסיטי פס נמצאות תחת לחץ כבד להפסיק את השתתפותן בפרויקט בגלל שחלק מהתוואי עובר בשטחי מזרח ירושלים.

הדיון בועדה נערך ביוזמתו של ח"כ דב חנין, שהצביע על כך שבמצב הנוכחי צפוי איחור של יותר משנה במועד סיום הרכבת, ושישנן בעיות בהתנהלות הזכיין הנוכחי- חברת סיטי פס.

סמנכ"ל תכנון כללי במשרד התחבורה, צ'רלי סלומון, טען כי משרד התחבורה עשה כל שביכולתו כדי לעקוב אחר התנהלות הזכיין בפרויקט ולקדמו בין היתר התריע על בעיות הפרת סדר חיי התושבים ותקלות בטיחותיות בשטח הבניה.

בהתייחסו לבקשת סיטי פס לתוספת של כחצי להשלמת בניית הרכבת אמר סולומון כי היא מעידה על כך שהזכיין נתן מלכתחילה הערכה לא ריאלית של תקופת השלמת הבנייה של הרכבת, או לחלופין- על כך שחתם על החוזה בחוסר תום לב.

מנכ"ל סיטי פס, האלוף במיל' יאיר נווה האשים בדיון כי העיכובים הם גם באחריות המדינה והעירייה " 70% מהעבודות כבר הושלמו, ואנו מחויבים לפרויקט. יחד עם זאת, התכנון של המדינה היה לקוי ולא לקח בחשבון את טובת התושבים. בנוסף, עד היום ישנם אישורי עבודה שהעירייה מעכבת. המדינה הייתה צריכה לערב את העירייה כבר בשלב התכנון ולחייבה לקחת אחריות. יש יותר מדי גורמים של המדינה המעורבים בפרויקט ואין רשות אחת שמסוגלת לקבל החלטות אופרטיביות. " לדברי נווה, יש לקדם חקיקה מסודרת בפרויקטים עתידיים מסוג זה על מנת למנוע הישנות המקרה בעתיד.

ח"כ נחמן שי אמר בדיון כי לנוכח התנהלות הפרויקט של הרכבת הקלה בירושלים, יש להימנע מלהתחיל כל עבודת תשתית בתל אביב. "מה שקורה כרגע זה שבירת ישראל- משובשת לחלוטין. נגרם נזק כבד לתושבים, לכלכלת העיר,ולמרות זאת לא נרשמה הנחה בארנונה לתושבים הסובלים מעבודות התשתית. הבנייה המתמשכת גרמה לירושלים, שממילא מהעניות בישראל, להידרדר עוד יותר".

דוד לוי,מנהל תוכנית אב לתחבורה ירושלים, אמר כי הפרויקט מתנהל שלא לפי שביעות רצונו, אבל עדיין אין שינוי מבחינת לו"ז להפעלת הרכבת עד ספטמבר 2010. הוא הסכים לטענות והדגיש כי גם לדעתו רשות אחת אחראית הייתה מונעת ביזור יתר של סמכויות, כפי שקורה כיום.

יצוין כי הדיון בנושא הרכבת הקלה בתל אביב לא הגיע לכדי מיצוי ולפיכך ייערך דיון נוסף בוועדה שיסקור את התנהלות הפרוייקט ויקדם את ביצוע ו בצורה שתמזער את הפגיעה בתושבי העיר. פרויקט הרכבת הקלה בת"א מתעכב מזה יותר משנה בגלל חוסר יכולת של הזכיין, קבוצת MTS, שבראשות אפריקה ישראל וסימנס, להגיע לסגירה פיננסית.

יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס, אמר כי יש להפיק לקחים מהעיכובים בפרויקט בירושלים כדי שלא יחזרו בת"א, " צריך לעשות סדר בבלאגן הקיים. מה שמעיק על הירושלמים עלול להעיק על תושבי גוש דן לקראת תחילת העבודות לבניית תשתית הרכבת הקלה באזור"