מריל לינץ' צופה כי בנק ישראל יעלה את הריבית כבר בדצמבר: "יהיה בין ראשוני הבנקים המרכזיים לעלות את הריבית"

בבית ההשקעות של בנק אוף אמריקה מעריכים כי הריבית בסוף 2010 תסתכם ב-1.5%, בשל לחצים אינפלציוניים ■ מעריכים כי התמ"ג יתכווץ השנה ב-2%

מריל לינץ' צופה שבנק ישראל יעלה את הריבית כבר בדצמבר: "כפי שהיה בין הפעילים להוריד את הריבית, כך יהיה בין הראשונים בעולם לעלות אותה", נכתב בסקירה שהוציא בתגובה להותרת ריבית בנק ישראל על כנה, בשיעור 0.5% לשנה. כלכלני מריל לינץ' תומכים בנימוקי בנק ישראל להותרת הריבית על כנה ככל שאלו מתייחסים לרמת האינפלציה הצפויה בשנה הקרובה (שכרגע מתקרבים לגבול העליון של היעד הממשלתי השנתי בשל התייקרויות חד-פעמיות), אך חוששים מפני הגידול בעליות המחירים ב-2010.

בבית ההשקעות של בנק אוף אמריקה מעריכים כי הריבית בסוף 2010 תסתכם ב-1.5%, בשל לחצים אינפלציוניים הנובעים מהגרעון הגדל והזינוק בהיצע הכסף. כך למשל, מזכירים שם כי M1, מדד הבוחן את כמות המזומנים במחזור, כולל יתרות חשבונות עו"ש ופקדונות הניתנים למשיכה, זינק ב-54% תוך שנה.

בבית ההשקעות מעריכים כי התוצר המקומי הגולמי (התמ"ג) יתכווץ השנה ב-2%, נסיגה עמוקה יותר מזו אותה צופה הבנק המרכזי. זאת, למרות שבמריל לינץ' תמימי דעים כי התאוששות בפעילות הכלכלית הריאלית תחל במחצית השנה השנייה, לאור אישור התקציב והצעדים המוניטריים. בד בבד עם אישור התוכנית, צפוי היקף החוב הציבורי לגדול, מה שילחץ, בהתאמה, את שוק האג"ח הקונצרניות.

איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות IBI, מעריכה כי האינפלציה תחרוג מהיעד ב-6 מתוך 12 החודשים הקרובים. יעד יציבות המחירים הממשלתי, נזכיר, עומד על 1%-3% לשנה, וממנו נגזרת מדיניותו המוניטרית של הבנק המרכזי. באשר להערכות של בנק ישראל ביחס לתוצר, כותבת ניר כי "אנחנו מסכימים עם כל מילה" - לפיה הירידה בתוצר מתחילה להתמתן, למרות העלייה בשיעור האבטלה בטווח הקצר, וזאת בשל המדיניות המוניטרית.

דווקא לעניין הכותרת שלעיל, ביחס למיקומו של בנק ישראל בעולם בכל הנוגע להפחתות ריבית, מסתייגת הכלכלנית. "אנחנו ממשיכים שלא להבין את הרלוונטיות של זה, ובנק ישראל מוסיף שלא להסביר". מכל פנים, ניר מעריכה כי הצב הנוכחי תומך בשמירה על ריבית נמוכה בטווח הקרוב, אם כי היא מעריכה כי זו תחל לעלות כבר בסוף הרבעון השלישי או בתחילתו של הרביעי.

בסיטיגרופ מודאגים מהלחצים האינפלציוניים, וחרף התכנסות האינפלציה ב-12 החודשים שהסתיימו במאי אל מתחת ל-3% ("לראשונה מדצמבר"), הציפיות בשוק ההון (אג"ח ממשלתיות לשנתיים) מגלמות אינפלציה שנתית של 3.1%. בסיטי, מכל פנים, ממשיכים לסבור כי הדרך המהירה ביותר להידוק מוניטרי טמונה בהפסקת רכישות המט"ח על-ידי בנק ישראל, "אך לאור העובדה שהדבר טומן סיכון להתחזקות משמעותית של שער החליפין, ייתכן ואין מנוס מלהשתמש בכלי הריבית".