הרחבת תוכנית ויסקונסין מתחילה להתקרב: האוצר הסכים למספר דרישות שהציב פואד

פואד ביקש, בין היתר, לקבל לתוכנית ויסקונסין מובטלים בגילאי 28-60 שלא מצאו עבודה במשך 3 חודשים לאחר תום זכאותם לדמי-אבטלה ולקבלת מענק למוצאים עבודה במסגרת התוכנית

משרד האוצר קיבל את מרבית הדרישות שהציב בשבוע שעבר שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, כתנאי להרחבת תוכנית ויסקונסין לפריסה ארצית. למרות זאת, בעניין דרישתו המרכזית של פואד לאפשר לשירות התעסוקה להתמודד במכרז, או להפעיל את אחד משישה אזורי הניהול של ויסקונסין ללא מכרז הוסכם כי הדבר מחייב בחינה משפטית. ההסכמות בין הצדדים גובשו בתום פגישה ארוכה שקיים אתמול פואד עם מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, והן מתחילות לסלול את הדרך להרחבת התוכנית.

על פי ההסכמות עם האוצר, מקבלי הבטחת הכנסה יחולקו לשתי קבוצות: "מובטלים קשים" שיעברו לטיפול מרכזי תוכנית ויסקונסין, ו"מובטלים קלים" שיישארו בשירות התעסוקה. מובטלים קשים הם אלה שעדיין לא מצאו עבודה גם 3 חודשים אחרי שתמה תקופת זכאותם לדמי אבטלה, ואילו מובטלים קלים הם מי שעדיין לא צברו 3 חודשים אחרי תקופת הזכאות. בנוסף, נקבע כי בתוכנית ויסקונסין לא ישתתפו צעירים עד גיל 28 אלא אם כן צברו הם 9 חודשי הבטחת הכנסה, וכן לא ישתתפו בני 60 ומעלה. מעל גיל זה, ההשתתפות בתוכנית היא וולונטרית בלבד.

הוסכם כי לאחר שנמצאה למשתתף בתוכנית ויסקונסין עבודה שמוציאה אותו לחלוטין מהתלות בהבטחת הכנסה, הוא יקבל מענק חד פעמי בגובה 6 גמלות הבטחת ההכנסה, כאשר תשלום זה יפרס על פני תקופה שלא תעלה על שנה. הצעה זו היא פשרה לעומת דרישתו המקורית של פואד, לפיה במשך חצי שנה ממועד מציאת העבודה ימשיך קבל המשתתף גמלת הבטחת הכנסה. למעשה, האוצר דרש במקרה הזה "פריסת תשלומים".

לגבי דרישתו של פואד לפטור מהשתתפות בתוכנית אנשים עם "חוסר מסוגלות תעסוקתית זמנית" הוסכם כי מדובר בעילה חדשה לפטור ולכן המערכת אינה יכולה עדיין לאמוד על כמה משתתפים מדובר. מסיבה זו, הוחלט לבחון את הנושא במשך 18 חודשים מיום הרחבת התוכנית, ולהסיק לאחר מכן את המסקנות המתבקשות.

"הסיכום עם האוצר בהחלט מעיד על הישגים מרשימים ביותר בנוגע לתכנית", אמר היום פואד. "העקרונות 'החברתיים' שקבעתי כתנאי הכרחי לקיומה של התכנית אכן יבוצעו", הוא הבהיר. יצוין כי תנאי נוסף שהעמיד פואד והוא עדיין לא מומש, הוא חתימה על הסכם קיבוצי עם עובדי שירות התעסוקה - הסכם שיבטיח את זכויותיהם על רקע החשש כי הרחבת ויסקונסין תבוא על חשבון שירות התעסוקה ועובדיו.