רשות ני"ע האמריקנית תציג היום את המלצותיה לרפורמה בפיקוח על קרנות כספיות

ההמלצות יפורסמו במהלך השבועות הקרובים ■ הערכות: הקרנות הכספיות ידרשו להשקיע בנכסים נזילים יותר ולזמן קצר יותר

רשות ניירות-הערך האמריקנית (ה-SEC) תציג היום בערב (17:00, שעון ישראל) את הצעותיה לפיקוח על תעשיית קרנות הנאמנות הכספיות בארה"ב. המסקנות המלאות יתפרסמו במהלך השבועות הקרובים. הכוונה היא למנוע חזרה של אותן בעיות שאיפיינו את הקרנות ואת המשקיעים בהם בשיא המשבר הפיננסי העולמי האחרון. בגדול, ההנחיות יסובו סביב דרישות לנזילות גבוהה יותר של נכסים שיוחזקו לתקופה קצרה יותר.

עם זאת, בתעשייה חוששים כי רשות ני"ע האמריקנית תציג המלצה לשערוך קרנות הנאמנות על בסיס שווי נכסי נקי משתנה. המוסד לחברות השקעה (ICI), הקבוצה המאגדת את תעשיית הקרנות בארה"ב הגישה המלצותיה כבר במארס, לאחר שקרן הנאמנות "עתודות מרכזיות" (Primary Reserve) שברה את "מחסום הדולר" (breaking the buck), כינוי המיוחס לירידת ערך הנכסים בהם מושקעת הקרן (פר יחידת השתתפות) אל מתחת למחיר המקורי של היחידה - דולר בודד. ההנחות הן שהמלצות הרשות יתבססו על אלו של ה-ICI.

במקביל, המליץ המוסד במארס לקצר את המח"מ (משך חיים ממוצע עד החזר ההשקעה במלואה, הן מפרעונות קרן והן מפרעונות ריבית, א"ו) של הכנסים בהן הקרנות הכספיתו מושקעות, ל-75 יום מ-90 יום כיום. המלצה נוספת כוללת דרישה לאחזקה של 5% מכספי הקרן בנכסים נזילים (הניתנים לפידיון תוך יום) ו-20% נוספים בנכסים הניתנים למימוש תוך 7 ימים. המלצה נוספת היא 'מבחני לחץ' על מנת להיח כי הרכבי תיקי הנכסים יוכלו לספוג שינויים בסיכוני אשראי, פדיונות ושינויים בשער הריבית.

ב-17 ביוני פרסם הממשל המלצות משל עצמו לתעשייה, אולם הם לא היו כה ספציפיים. בגדול, הם חזרו על המלצות ה-ICI, והדגישו את הצורך בנכסים נזילים וקצרים יותר, כולל האפשרות להותיר לוועדות ההשקעה בקרנות להשעות פדיונות במקרים מסוימים.