כחלון: "עד דצמבר 2009 נסיים את הרפורמה בשוק הטלוויזיה"

שר התקשורת אמר את הדברים בדיון מיוחד שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת ■ מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה: "שנת 2012 תהיה שנת מפנה, ותעשיית הטלוויזיה צריכה להתכונן מבחינת התשתית"

"טוב שהוציאו את הרפורמה בשוק הטלוויזיה מחוק ההסדרים. אנחנו הולכים למפנה בשוק הטלוויזיה, ויחד עם ראש הוועדה נעשה הכול לסיים את החוק עד נובמבר-דצמבר, בגלל חשיבותו ובגלל האופק שיעניק לענף. נקיים כמה שיותר דיונים כדי לצאת עם מקסימום הסכמות" - כך אמר שר התקשורת, משה כחלון, בדיון שנערך הבוקר (ד') בוועדת הכלכלה של הכנסת בעניין הרפורמה בשוק התקשורת.

ח"כ אופיר אקוניס, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, אמר בפתח הדיון כי "הוועדה תקיים דיונים יסודיים על מנת להסדיר את שוק הטלוויזיה בישראל ולתת לו אופק מצד אחד, ולאזן אותו מבחינת התרבות הישראלית והיצירה המקורית מצד שני. מה שברור הוא שכדי לקבל רישיונות כולם יצטרכו לעמוד בהתחייבויות".

הדיון נקבע בעקבות סיכום שהושג בשבוע שעבר, לאחר שהרפורמה בשוק הטלוויזיה עברה בקריאה ראשונה במסגרת חוק ההסדרים.

הנושא הועבר לוועדת הכלכלה של הכנסת, שם תתבצע קריאה שנייה ושלישית בעניין המעבר משיטת זיכיונות לשיטת רישיונות - חבילה צרה בכבלים ובלוויין ופתיחת שוק הפרסום גם לפלטפורמות הרב-ערוציות.

אורי ישראלי, רכז תקשורת באגף התקציבים באוצר, דיבר על הבעיות במשטר הזיכיונות כגון הגבלת מספר הגופים המשדרים שמביא לצמצום פלורליזם וצמצום בהשקעה. עוד אמר ישראלי כי שיטת הזיכיונות מהווה חוסר ודאות לגופי השידור לטווח הארוך, וכן כי הליך המכרז הוא הליך ארוך ומסורבל, וכזה הוא גם הקושי של הרגולטור לאכוף את התנאים.

לעומת זאת דיבר ישראלי על יתרונות הרישיונות, ואמר כי מעבר להבטחת אופק עסקי לגופי השידור, הדבר יביא לכניסת גורמים חדשים לכל מי שיעמוד בתנאי הסף. עוד ציין כי יהיו הגנות ינוקא לשחקנים חדשים וכי הרגולציה תהיה אחידה, מה שיעזור להגברת כלי האכיפה של הרגלטור.

מאחר שמדובר היה בדיוק ראשון בעניין, לא התקבלו החלטות. יחד עם זאת, מפלגת קדימה הניחה את הסתייגותה וטענה כי יש להישאר עם הזכייניות. גם ארגוני היוצרים הבהירו כי המעבר לרישיונות יפגע בהפקות המקור והביעו התנגדות.

לפתוח השוק גם לפרסום

נציגי הרשות השנייה - יו"ר המועצה, נורית דאבוש, ומנכ"ל הרשות, מנשה סמירה - הביעו כאמור תמיכה במעבר לרישיונות. באשר לסוגיה האם יש לקיים את שיטת הרישיונות עוד לפני 2012, הבהיר סמירה כי "שנת 2012 תהיה שנת מפנה, כי זה מחייב היערכות, והתעשייה צריכה להתכונן מבחינת התשתית".

הבוקר, בטרם תחילת הדיון, שלח אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אל ח"כ אקוניס מכתב לקראת הדיון שהתקיים, שעסק בין היתר בפתיחת שוק הפרסום גם לכבלים וללוויין.

"אנו רואים חשיבות רבה בפתיחת שוק הפרסום בטלוויזיה לתחרות, תוך שמירה על איכות הצפייה עבור הצרכן. הצעה זו פותחת חלון הזדמנויות לעסקים רבים, מה שכמובן יעודד פעילות בתחום השירותים - מגזר שהוא כיום התורם החשוב ביותר בשוק העבודה", מדגיש לין בפנייתו.