יתרות השורט על מניות המעו"ף ירדו ב-32% החודש

כמות יתרות השורט נכון ל-18 ביוני הסתכמה ב-264.8 מיליון שקל ■ מנהלי השקעות במנורה מבטחים: "שחקני השורט סבורים כי גם אם תבוא ירידה, מדובר יהיה בירידה לצורך המשך עלייה" ■ בוול סטריט יתרות השורט דווקא עולות

לאחר חודשים של עליות בבורסה בת"א ובשוקי חו"ל, לא מעט אנליסטים מעריכים כי גל מימושים יפקוד את השווקים בטווח הקצר, ויש הסבורים כי הוא כבר החל. למרות העליות הנאות היום (א') בבורסה, יש לזכור כי בתחילת החודש שייט מדד המעו"ף מעל לרמת 900 הנקודות, והיום הוא רחוק ממנה ביותר מ-5%. אסטרטג המניות הראשי של מריל לינץ' צופה ירידות בשווקים בקיץ ולאחר מכן המשך עליות, וגם במחלקות המחקר של הבנקים בישראל מעריכים כי בטווח הקצר ייתכנו ירידות.

על רקע ההערכות לירידות בטווח הקצר, מעניין לגלות כי כמות יתרות השורט (מכירות בחסר) על מניות המעו"ף נמצאת במגמת ירידה מתחילת החודש - למרות שהמדד עצמו ירד בכ-3%. נזכיר כי משקיעים הפותחים פוזיציות שורט על מניות מרוויחים מירידות ומפסידים מעליות, כך שבמידה והשחקנים בשוק חוששים מגל ירידות בטווח הקצר, הגיוני היה לראות דווקא עלייה בכמות יתרות השורט.

לפי נתוני הבורסה, כמות יתרות השורט נכון ל-18 ביוני הסתכמה ב-264.8 מיליון שקל, לעומת 302.5 מיליון שקל ב-11 ביוני ו-390 מיליון שקל ב-4 ביוני. מדובר, אם כן, בירידה של 32% מתחילת החודש. אגב, בתחילת אוקטובר האחרון, כשבועיים לאחר קריסת ליהמן ברדרס ובשיא הפאניקה בשווקים, יתרות השורט על מניות המעו"ף הסתכמו ב-667.2 מיליון שקל (!). הירידה ביתרות השורט מאז הינה מובנת, בשל השיפור בשווקים הפיננסים, אולם הירידה המתמשכת ביתרות השורט מתחילת החודש עומדת לכאורה בסתירה לעובדה שמדד המעו"ף ירד כאמור בכ-3%, ובניגוד לציפיות הרבות בשוק למימושי רווחים בטווח הקצר.

"שחקני השורט בטראומה"

מנהלי ההשקעות במנורה מבטחים קרנות נאמנות אומרים בשיחה עם "גלובס" כי הסיבה לקיטון ביתרות השורט חרף הירידות בחודש האחרון נובעת מ"שורט סקוויז", כלומר סגירת פוזיציות שורט של שחקנים שנפגעו מהעליות בשוק וממהרים לסגור את השורטים.

"ישנם שחקנים לא ציפו למהלך כזה של עליות, ואלה שהיו חשופים לשורטים נלחצו והם צריכים לסגור את השורט, כלומר יש פה שורט סקוויז", אומר דרור גילאון, מנהל השקעות במנורה. "צריך לזכור כי כדי לפתוח פוזיציית שורט יש צורך בביטחונות. הבנקים לחצו על שחקני השורט להגדיל את הביטחונות בשל העליות בבורסה, ולכן ראינו סגירות של השורטים בחודש האחרון".

סיבה נוספת לירידה ביתרות השורט, טוענים במנורה, היא חוסר רצונם של השחקנים ללכת נגד המגמה בשוק, בייחוד לאור העובדה שמהלך העליות האחרון בבורסה תפס שחקנים רבים לא מוכנים. "אנשים מרגישים פחות בנוח ללכת נגד מגמה כה חזקה", מוסיף גילאון. "שחקני השורט נמצאים בטראומה כיוון שמהלך העליות תפס את רובם לא מוכנים. כעת, הם סבורים כי גם אם תבוא ירידה, מדובר יהיה בירידה לצורך המשך עלייה".

במנורה, אגב, מעריכים כי ללא נתוני מאקרו טובים השוק יתקשה להמשיך לעלות, וכי על נתוני המאקרו להעיד על תחילה של צמיחה כלכלית, ולא רק על התמתנות בקצב הידרדרות הכלכלה העולמית.

"הריבית הנמוכה יכולה לתמוך בהמשך העליות, אך יש צורך גם בנתוני מאקרו טובים שיעידו על צמיחה", אומר גילאון. "עד היום ראינו נתונים שליליים, אבל פחות גרועים מצפי האנליסטים. זה היה מספיק כדי להרים את השוק בחודשים האחרונים. כעת, קשה יהיה להפתיע את השוק לחיוב, ויש צורך בנתוני מאקרו טובים באמת".

ובוול סטריט: יתרות השורט דווקא עולות

מעבר לים, בוול סטריט, השחקנים דווקא כן מיישרים קו עם הציפיות לירידות במניות בטווח הקצר. לראשונה מאז חודש מארס, אז התחיל הראלי בשווקים, עלו פוזיציות השורט (מכירות בחסר) על המניות במדד ה-S&P 500 , מה שמראה כי המשקיעים מהמרים על ירידות בתקופה הקרובה.

פוזיציות השורט על מניות ה-S&P 500 טיפסו ל-9.8 מיליארד מניות (נכון ל-15 ביוני). מדובר בעלייה של כ-1% בהשוואה להיקף פוזיציות השורט לפני כשבועיים, וכאמור מדובר בעלייה הראשונה מאז חודש מארס. נזכיר כי בתחילת מארס התחיל גל העליות בשוקי המניות בארה"ב ובעולם. מאז ה-9 במארס זינק ה-S&P 500 בשיעור של 33.2%, על רקע נתוני מאקרו שהעידו על התמתנות בקצב ההידרדרות הכלכלית בארה"ב. רשות ני"ע בארה"ב מפרסמת אחת לשבועיים את הנתונים על פוזיציות השורט בארה"ב, ואת הנתונים העדכניים ביותר היא פירסמה ב-24 ביוני.

המשקיעים מהמרים בעיקר נגד מניות התרופות, שכן פוזיציות השורט על מניות אלה עלו ב-7% ל-890.3 מיליון מניות, על רקע הרפורמות שמתכנן ברק אובמה שעשויות להביא להוזלת מחירי התרופות עבור אמריקנים שאינם נהנים מביטוח בריאות. פוזיציות השורט על מניית חברת התרופות מרק עלו ב-18% ל-134 מיליון מניות. פוזיציות השורט על מניית קרדינל הלת' זינקו ב-89% והסתכמו ב-5.41 מיליון מניות. אגב, פוזיציות השורט על מניות הפיננסים דווקא ירדו ב-2.5% ל-3.18 מיליארד מניות.