הפייננשל טיימס: רוטשילד קיים קשרים עסקיים עם בעלי עבדים

מסמכי ארכיון שנחשפו לאחרונה מעידים על כך שגם נתן רוטשילד, מייסד המשפחה וגם ג'יימס וויליאמס פרשפילד מייסד פירמת עורכי דין נחשבת סיפקו שירותים ללקוחות שהיו סוחרי עבדים

עיתון הפייננשל טיימס פירסם בסוף השבוע כי נחשפו מסמכים הקושרים את נתן מאייר רוטשילד, אחד מבני משפחת רוטשילד וג'יימס וויליאמס פרשפילד, מייסד פרשפילדס, פירמת עורכי הדין הגדולה בלונדון בסחר בעבדים במושבות הבריטיות במאה ה-19.

מסמכי ארכיון חושפים כי השניים רשמו רווחים מסחר בעבדים למרות שהתבטאו בפומבי כנגדו. נושא העבדות היא עדיין פצע פתוח בלב החברה האמריקנית שבה פועלות שתי הפירמות - רוטשליד ופרשפילדס.

בנק ההשקעות JP מורגן העמיד קרן של 5 מיליון דולר לסטודנטים שחורים והתנצל על מעורבותו בסחר בעבדים לאחר שנתגלו מסמכי הארכיון המעידים על כך ב-2005.

במקרה של רוטשילד, נמצאו מסמכים המוכיחים כי הוא היה בקשרים עסקיים והעניק הלוואות לסוחרי עבדים. מאידך, רוטשילד היה מעורב ב-1830 בתוכנית חילוץ שהעניקה מענק לבעלי עבדים לאחר שהעבדות בארה"ב בוטלה. תוכנית החילוץ של בעלי העבדים היתה תוכנית החילוץ הגדולה ביותר בהיסטוריה ביחס לתמ"ג של מדינה, גדולה יותר גם מתוכנית החילוץ הנוכחית של הממשל האמריקני למגזר הפיננסים.

הפרופסור להסטוריה, ניל פרגוסון, אמר לפייננשל טיימס כי המסמכים מעידים עד כמה חילחלה העבדות לכל הפעילות הכלכלית של המאה ה-19 ברחבי העולם.

במשפחת רוטשילד אמרו כי רוטשילד קידם זכויות אזרח לאורך כל חייו וקידם את ביטול העבדות. המסמכים שהוצגו אינם מציגים התקשרות עקבית עם בעלי עבדים ואינם מציגים בצורה נכונה את פועלו של נתן רוטשילד.

במקרה של פרשפילד, המסמכים חושפים כי לו ולבניו היו מספר לקוחות שהיו בעלי עבדים שרובם ישבו באיים הקאריביים. עו"ד של הפירמה שימשו כנאמנים גם של נכסים של לקוחות בעלי עבדים.