מנכ"ל אסם סחר: לרסן את ריכוזיות הרשתות במותג הפרטי

דודי מנביץ סבור כי הבעייתיות היא לא בהתמודדות של היצרנים מול מותג פרטי - אלא בריכוזיות אנכית בכל השרשרת: "החל מזה שהקמעונאי הוא גם היצרן, גם הספק וגם שולט במדפים, וביכולתו לעשות ככל העולה על רוחו"

"המותג הפרטי בשבילנו הוא עוד מותג שאנחנו מתחרים בו, כמו כל המותגים האחרים. הבעייתיות היחידה היא לא בהתמודדות מול מותג פרטי אלא בריכוזיות. לראשונה אנחנו נתקלים בריכוזיות אנכית ששולטת בכל השרשרת - החל מזה שהקמעונאי הוא גם היצרן, גם הספק וגם שולט במדפים, וביכולתו לעשות ככל העולה על רוחו. הממונה על ההגבלים הגביל את ספקי המזון בכל הקשור לפעילות בנקודות מכירה, ואין שום כללים לגבי הריכוזיות של הקמעונאים שמשווקים מותג פרטי. נוצר סוג של מונופול שבו הקמעונאי הוא גם היצרן, גם הספק וגם שולט במדף", כך אמר היום (א') מנכ"ל אסם סחר, דודי מנביץ, בשיחה עם "גלובס".

הממונה אחראי

* צריך לרסן את הריכוזיות הזאת?

"מי שחושב שחייבים לקבוע כללים ברורים לגבי ריכוזיות הספקים ששולטים בהרבה תחומים ומוצרים, צריך לקבוע את כללי המשחק בכל הקשור לריכוזיות הזאת".

* מי?

"מי שאחראי על חוקי המשחק. גם הממונה".

* אתה מכיר עוד מישהו שאחראי לכך חוץ מהממונה?

"לא".

בהתייחס להשפעת המיתון על אסם, אומר מנביץ, "ההשפעה שולית. המוצרים שלנו פרוסים במגוון קטגוריות רחב. אנחנו נהנים, למשל, מחזרה לבישול בבית. יש תחומים שבהם הצריכה קצת יורדת והפיצוי הוא בעלייה במוצרים אחרים כמו למשל, בחטיפים המלוחים".

* אילו תחומים בירידה?

"מוצרים לאו דווקא הכרחיים, המתקשרים יותר עם תחום של נוחות כמו למשל ארוחות מוכנות".

עוף בשקל וחצי

בהתייחס להשפעת ריכוזיות הספקים על התחרות בשוק אומר מנביץ: "אנחנו רואים שהתחרות הולכת גוברת ומגיעה לגבהים חדשים. כשהצרכן מקבל עוף בחצי שקל, חלב ולחם בשקל, ושטרות של דולרים - התחרות הקמעונאית מרקיעה שחקים. בפסטה, שם יש כביכול מונופול, אנחנו רואים עשרות מותגים מכל רחבי העולם והמשמעות היא שגם שם התחרות בשיאה. הולכים למדף והוא מדבר בעד עצמו. רמת התחרותיות ושפע המוצרים רק הולכת וגוברת".