אין יותר מתאים ממנו

עמרי כספי הגיע ל-NBA בגלל דבר אחד עיקרי: הוא הצליח להראות לסקאוטרים מעבר לים בדיוק את מה שהם מחפשים - שחקן רעב שמראה גרף התקדמות רציף. ובתוך כל הכאוס הזה ששרר במכבי ת"א בשנתיים האחרונות, זו היתה משימה כמעט בלתי אפשרית

1. הוא כן, הם לא

באוקטובר 2007 הגיעה מכבי ת"א למשחק ראווה במדיסון סקוור גארדן מול הניקס. המשחק הסתיים בתבוסה קשה, שבדיעבד התבררה כאינדיקטור לעונה נטולת תארים למועדון. שחקן אחד דווקא כן משך תשומת לב שם. בחור צעיר צנום בין 19, שהחליף דחיפות עם דייויד לי וזאק רנדולף, הפורוורדים הגבוהים והמאסיביים של הניקס, התווכח עם השופטים ונשך כל מה שעבר לידו. כבר אז, למרות ששיחק בקבוצה עם שתי בחירות דראפט טריות יחסית - יותם הלפרין וליאור אליהו - היה ברור שאם מישהו מהשלושה יהיה הישראלי הראשון ב-NBA, זה יהיה עמרי כספי.

פחות משנתיים אחרי אותו משחק, מצא כל אחד דרך אחרת להגשים את החלום. השניים הראשונים החליטו לספור כסף ביוון ובספרד. כספי יחזור למדיסון סקוור גארדן עם המדים הסגולים של סקרמנטו.

2. למה הוא כן (והם לא)

צמד מילים הופיעו כמעט בכל דיווח שהגיע ממחנות האימונים של כספי בארה"ב - נחישות ואגרסיביות.

אלו תכונות שאפיינו את כספי עוד מהנוער. הבעיה, שבעבר אנרגיות אלו לא תמיד תועלו לכיוונים פרודוקטיביים לקבוצתו, לעיתים אף האגרסיות הופנו לאו דווקא לעבר שחקני היריבות. ההתבגרות של עמרי הן כאדם והן כשחקן הביאה אותו למקד את התכונות האלו לטובת האבולוציה שלו כשחקן כדורסל אנרגטי עם השפעה חיובית על המשחק.

אם נושא הנחישות של כספי היה המובן מאליו, יש עוד תכונה לא פחות חשובה שכספי ניחן בה. תכונה שמשום מה מתעלמים ממנה אבל היא פקטור מאוד חשוב במיקום הגבוה בדראפט: היכולת ללמוד, להשתפר ולהתפתח מקצועית.

כשקבוצה בוחרת שחקן בדראפט היא מחפשת את האפסייד, שהרי נדירים הילדים בני 19-20 שמסוגלים להיכנס ל-NBA ובעונתם הראשונה להפוך לפקטור משמעותי בליגה. אם כבר יש כאלו, הם בדרך כלל נגמרים עד הבחירה העשירית. קבוצות בוחרות את השחקנים לפי הרמה שאליה הן חושבות שהשחקן יוכל להגיע, משוקלל בצורך של הקבוצה לשחקן באותה עמדה. בנוסף, חשוב לקבוצה לראות ששחקן אותו היא בוחרת נמצא במגמת התקדמות שתקרב אותו למימוש הפוטנציאל.

קחו לדוגמה את ליאור אליהו, שחקן מוכשר יותר מעמרי כספי וגם מבחינה פיסית מתאים יותר מעמרי ל-NBA (רוחב כתפיים, מוטת ידיים ועוד פרמטרים שמגדירים "NBA body"). אבל כל זה יספיק לליאור רק בשביל לרוץ העונה על הטריבונות באולם בוויטוריה. כדי להבין למה, תנסו להיזכר בגורם אחד שליאור שיפר במשחקו בשנים האחרונות. עזבו, חבל על הזמן.

לעומתו, כספי מתקדם בצורה עקבית לאורך השנים. משחקן הגנה שהזיז בעיקר את השפתיים (טראש טוק) הוא התחיל להזיז את הרגליים והפך לסטופר ההגנתי של מכבי. הוא שיפר את יכולת המסירה וקבלת ההחלטות, והכי חשוב - שיפר את אחוזי הקליעה לסל (שני בעונת 2008/9 בליגת העל עם 72% לשתיים). בקיצור, נהייה חתיכת שחקן.

3. איך קטש קשור

ב-nbadraft.net, אחד מאתרי הסקאוטינג המובילים בארה"ב, המשפט הראשון בחלק המגרעות בעמוד של כספי הוא "נראה שהוא משחק בשביל עצמו...". משפט זה שיקף את תחושתם של רבים שעקבו אחרי משחקו של עמרי. הוא היה נכנס למשחק, מתעסק בדיבורים, משחקי גבריות עם השחקן ששמר עליו וזריקות לשלוש שלא תמיד היו בשטף המשחק הקבוצתי. לא השחקן שהיית נותן לו כדור ביד בקבוצה ששווה מאות מיליוני דולרים. רגע המפנה היה בדצמבר 2007, ומי שחתום עליו הוא עודד קטש, מאמן מכבי ת"א דאז. כן, אותו קטש שמשפחת כספי לדורותיה לא מצאה לנכון לשבץ אותו ברשימת התודות הארוכה שלה.

זה היה המחזור השישי בעונת 2007/08. מכבי הגיעה למשחק מול בני השרון. כספי פתח בחמישייה וקיבל את משימת השמירה על קוקי בלצ'ר. התקפה ראשונה, בלצ'ר קולע שלשה על הראש של כספי. בתגובה, כספי מיד ניסה להחזיר בשלשה משלו והחטיא. התקפה הבאה: עוד פעם בלצ'ר עם שלוש נקודות על כספי, הפעם בסל ועבירה. כספי, שהפך את המשחק לעניין אישי מול בלצ'ר, המשיך בעוד שני ניסיונות עקרים משלוש. לקטש נשבר, הוא הוציא את עמרי מהמשחק, מהחמישייה ומאותו רגע הילד כמעט ולא דרך על הפארקט. בדיעבד, סטירת הלחי המנטלית שקיבל כספי מקטש היתה כנראה המכה שאיפסה את הילד.

הוא חזר לחמישייה ארבעה חודשים (!) אחרי אותו מקרה. זה כבר לא היה אותו שחקן. עמרי התחיל לשחק בשביל הקבוצה, נתן לה בדיוק את מה שהיתה צריכה כדי לנצח ולא דווקא בטור הנקודות.

4. מתאים להם? כן, לא, כן

בכלי התקשורת התחילו עם ההשוואות לשחקנים אירופאים אחרים, לבחירות 23 בדראפט, ולשחקנים שהשם שלהם מתחיל באות סי. כל ההשוואות האלו לא ממלאות אף צורך מלבד מקום בעיתון או בדף האינטרנט. לא חסרים כוכבים אירופאים שהלכו ל-NBA וחזרו עם הזנב בין הרגליים (שאראס הבולט והמוכר שבהם, או ריגודו). לא חסרים שחקנים שלא עשו יותר מדי באירופה ונהיו כוכבים ב-NBA (טורקוגלו). כל מקרה לגופו, המשתנים רבים ושונים. מה יקרה הלאה? ב-NBA יש ליכולת ולכישרון תפקידי משנה יחסית למזל ולתזמון. עסקת החלפת שחקנים (טרייד), פציעה של שחקן, פיטורי מאמן. צריך להיות במקום הנכון ובזמן הנכון.

ויש עוד ניתוחים: האם הקינגס היא הקבוצה הנכונה עבורו? לקבוצה יש פורוורדים, אז לא; אבל אין לה הגנה, אז כן; אבל הקבוצה צריכה דחוף ניצחונות כי סיימה עם המאזן הגרוע ביותר, אז לא; כמות השחקנים הכישרוניים שם קטנה, אז כן...

סקרמנטו היא הקבוצה הנכונה לעמרי מסיבה פשוטה: היא השקיעה בו את הבחירה ה-23 בדראפט, שכוללת התחייבות של מיליון דולר לעונה, וזה כשהיו לה עוד כמה עשרות אפשרויות לבחור שחקנים לא פחות מוכשרים ממנו. מעבר לזה לקבוצה הגיע מאמן חדש, פול ווסטפאל, שלא היה מאמן ראשי בקבוצת NBA מעל עשר שנים (הוביל את פיניקס פעמיים לגמר ה-NBA ב-1992 ו-1993), הוא לא בנה את הקבוצה ואף אחד לא יודע מה יהיה סגנון המשחק ואיך ישחקו השחקנים תחתיו. אבל להבדיל משחקנים אחרים בסגל, כספי הוא אחת משתי בחירות סיבוב ראשון בדראפט של המאמן החדש, קרי אחד מהשחקנים היחידים כרגע בקבוצה שווסטפאל בחר בעצמו. וזאת כבר נקודה לטובתו של השחקן.

5. מה החלק של מכבי?

שמעון מזרחי אמר מיד עם בחירתו של כספי, שהנה התברר לכל הפרשנים שגם ממכבי אפשר להגיע ל-NBA. אבל מעבר לבמה שנתנה מכבי לכספי להוכיח את היכולות שלו, בפועל הוא לקח הרבה יותר מאשר קיבל. דווקא הררי הזרים שראשי מכבי העמיסו על העמדה שלו בשנתיים האחרונות, זו הנקודה שהתבררה בסוף כתרומה הגדולה ביותר של המועדון כלפיו.

בתוך כל הכאוס הזה של השנתיים האחרונות במכבי, למד כספי לעלות מהספסל ולהילחם על כל בדל של הזדמנות שנקרתה לידיו. וזה האלמנט החשוב ביותר להצלחה שלו ב-NBA.