הערכות בשוק: המו"מ בין כי"ל ויצרניות האשלג לבין ההודים קרוב לסיום

יבואנית האשלג ההודית קיימה בימים האחרונים סדרת פגישות עם הנהלת כי"ל, וכן עם יצרניות אשלג גלובליות אחרות ■ ההודים מעוניינים לסגור את החוזה במחיר של 450 דולר לטון

האם כי"ל קרובה לסגור את חוזה האשלג החשוב מול ההודים? זה חודשים רבים שיצרניות האשלג, וכי"ל ביניהן, מנהלות מו"מ מול סין והודו - שתי יבואניות גדולות וחשובות בשוק האשלג העולמי - לסגירת חוזה אשלג, כאשר הפרמטר החשוב ביותר הינו כמובן המחיר לטון אשלג שייקבע בין הצדדים.

בשוק מעריכים כי המו"מ עם ההודים מתקרב לסיומו, שכן יבואנית האשלג ההודית קיימה בימים האחרונים סדרת פגישות עם הנהלת כי"ל, וכן עם יצרניות אשלג גלובליות אחרות, וההערכות הן כי הצעות מחיר יתקבלו ביומיים הקרובים.

הנעלם העיקרי הינו, כאמור, מחיר האשלג שיציעו ההודים. מחירי האשלג ירדו בחודשים האחרונים בשל היחלשות הביקושים שנבעה מהחרפת המשבר העולמי. יצרניות האשלג מעוניינות לשמור על מחיר של 600 דולר לטון, אולם החשש בשוק הוא מירידה משמעותית במחיר שייקבע. ההודים מעוניינים במחיר של 450 דולר לטון.

מלבד הפגישה עם הנהלת כי"ל, ההודים נפגשו גם עם תאגיד שיווק האשלג הרוסי (BPC), מיסודן של בלארוסקאלי הממשלתית ואורלקלי הציבורית, וכן עם IPC הבריטית.

האנליסטים ג'ייקוב בוט וקווין צ'יאנג מעריכים כי לאחר שהחוזה עם ההודים ייסגר, הסינים ילכו בעקבותיהם. "אם הודו תסכים לא לשנות את מחירי האשלג, אנו מעריכים כי מחירי האשלג בעולם יתכנסו לכיוון ה-600 דולר לטון", אומרים האנליסטים.

יצרניות האשלג בעולם נתונות תחת לחץ בשבועות האחרונים. זה התחיל ביצרנית האשלג הגדולה באירופה, K+S הגרמנית, אשר פירסמה אזהרת רווח חמורה לשנת 2009 והזהירה כי מחירי האשלג ירדו בשל ההאטה בביקושים. בליל חמישי האחרון פירסמה גם פוטאש , יצרנית האשלג הגדולה בעולם המחזיקה בכ-10% מכי"ל, אזהרת רווח לרבעון השני, וזאת לאחר שחתכה את תפוקת האשלג שלה מספר פעמים כדי להתאים את ההיצע לביקוש המידלדל.