עזריאלי וב.ס.ר בוחנים התמודדות במכרז המבנים לשימור בקריה בת"א

מנכ"ל מרכז עזריאלי, ארנון תורן, ומנכ"ל ב.ס.ר, נחשון קיוויתי, השתתפו אתמול בסיור קבלנים במתחם ■ המתחם חולק לשני מכרזים נפרדים, עם מחירי מינימום של 13.8-19 מיליון שקל ■ המבנים ישווקו לשימושים מסחריים המתאימים לפארק

קבוצת עזריאלי וחברת ב.ס.ר בוחנות להתמודד במכרז מינהל מקרקעי ישראל, לשיווק המבנים לשימור במתחם דרום הקריה בתל אביב.

בסיור קבלנים שנערך ביום א' במושבה הטמפלרית שרונה, ושכלל את מרבית המבנים שישווקו במכרז, השתתפו כ-30 יזמים ונציגיהם. הבולטים שבהם היו מנכ"ל מרכז עזריאלי, ארנון תורן, אחד מבעלי השליטה בחברת ב.ס.ר אירופה, נחשון קיוויתי, וכן מנור גינדי מקבוצת גינדי. בסיור הוצג בעיקר מצבם הפיזי של המבנים, שרובם פונו ע"י צה"ל ומשרד הביטחון בשנים האחרונות.

לאחר עיכובים רבים, מינהל מקרקעי ישראל הוציא לאחרונה לשיווק, לשימושים מסחריים, את המבנים לשימור במתחם דרום הקריה. מדובר באחד מהמכרזים היוקרתיים והמעניינים ביותר בשוק הנדל"ן, ולאור מיקומם הייחודי, עשויים מכרזים אלה גם לקבל הצעות גבוהות.

מדובר ב-27 המבנים הטמפלרים, מרביתם בני למעלה מ-120 שנה, שחולקו ע"י המינהל לשני מכרזים נפרדים שייסגרו ב-30 לאוגוסט. הקבוצה המערבית כוללת 15 מבנים והיא מוצעת במחיר מינימום של 13.8 מיליון שקל. הקבוצה המזרחית כוללת 12 מבנים ומוצעת במחיר מינימום של 19.06 מיליון שקל.

בקבוצה המזרחית נכללת המנהרה התת-קרקעית הטמפלרית, שאורכה 50 מטרים ושחיברה את היקב עם המזקקה. המנהרה מיועדת להיפתח לציבור ואינה כלולה במכרז עצמו.

היזמים שיזכו במכרז לא יידרשו לשלם הוצאות פיתוח או היטלי פיתוח למינהל ולעירייה. המבנים מיועדים לשימושים מסחריים כמו גלריות, בתי קפה, מסעדות, חנויות מוזיקה ועוד.

בחודשים האחרונים נשמעה ביקורת על המינהל ועיריית תל-אביב בשל העובדה שהמבנים אינם מוצעים בנפרד או בקבוצות קטנות - דבר שיאפשר השתתפות במכרזים גם ליזמי נדל"ן קטנים ול"משוגעים לדבר".

מתחם שרונה נמצא במסגרת תוכנית דרום הקריה, הכוללת זכויות בנייה של 498 אלף מ"ר שטחים עיקריים למרכז עסקים ומגורים. הבנייה החדשנית של משרדים ומגורים משלבת בתוכה שטחים ציבוריים פתוחים ושימור מבנים משרידי המושבה הגרמנית שרונה. הפרויקט כולו משתרע על 190 דונם בין הרחובות קפלן מצפון, בגין במזרח, ליאונרדו דה-וינצ'י ממערב ורחובות החשמונאים והארבעה מדרום.

חמישה מהמבנים ההיסטוריים של המושבה הועתקו כ-30 מטרים דרומה כבר בסוף 2005, כדי לאפשר את הרחבת רחוב קפלן, במבצע הנדסי מורכב ויקר. כבר אז הודיע המינהל כי המבנים המשומרים ישווקו לשימושים מסחריים תוך חצי שנה.

במתחם 37 מבנים לשימור, 6 מתוכם יועמדו לטובת העירייה לצורכי ציבור. עשרות מבנים אחרים, בעלי חשיבות ברמות שונות, נהרסו במהלך העשור.