מכללת ספיר מבטלת קורסים ומפטרת מרצים

במכללה מסבירים כי הצעדים ננקטים כחלק מהיערכות לקראת הירידה הצפויה בשנה הבאה בהכנסות

מכללת ספיר, הנחשבת למכללה הציבורית השנייה בגודלה בארץ, נמצאת בעיצומו של מהלך לקיצוץ רוחבי בתקציב, שכולל גם פיטורי עובדים. כך נודע ל"גלובס". במכללה מסבירים כי הצעדים ננקטים כחלק מהיערכות לקראת הירידה הצפויה בשנה הבאה בהכנסות.

חלק מהירידה בהכנסות מוסברת בקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, שישפיע על התמיכה הכספית של המדינה במכללה וכן בשל הצמצום בגיוס תרומות מגופים ציבוריים ופרטיים.

הירידה בהיקף התרומות לא נוגעת רק לספיר. גם מוסדות אחרים להשכלה גבוהה נפגעו מהתופעה, אך בספיר נהנו בשנים האחרונות מהיקף גדול של תרומות, שהגיעו בעקבות התמודדותה של המכללה עם המצב הביטחוני הקשה ועם נפילות הקסאמים באזור.

כך, למשל, הודיעו באחרונה הסוכנות היהודית וקרן רש"י כי הן מפסיקות להעביר תרומות למכללה. הכספים הללו יועדו, בין היתר, לממן הנחה בגובה 50% משכר הלימוד לסטודנטים בספיר.

הוועד מנהל מאבק נגד הקיצוצים

כחלק מהניסיונות להתייעל החליטו במכללה לאחד כיתות של קורסי חובה כמו סטטיסטיקה, אנגלית ומבואות כלליים בלימודי כלכלה, מה שיביא לעלייה במספר הסטודנטים בכיתות ולפיטוריהם של מרצים. ספיר נוקטת צמצום גם כלפי קורסי הבחירה במכללה, שחלקם יבוטלו לגמרי, ויביאו גם הם לפיטורי מרצים.

כמו בכל מוסד אקדמי, מי שנפגע מהפיטורים הם "מרצים מן החוץ", שמהווים בספיר את מרבית הסגל האקדמי (כ-85%). מרצים שזכו למינוי קבע (מרצים מן המניין) לא מיועדים לפיטורים, גם אם חלקם נחשבים לבינוניים בלבד.

בשנה האחרונה התארגנו המרצים בספיר והקימו ועד עובדים, שמנהל עתה מאבק נגד הקיצוצים. בוועד טוענים לחוסר שקיפות מצד הנהלת המכללה, שאינה חושפת את הבעיות הכלכליות איתן היא נאלצת להתמודד.

אל מאבק הוועד הצטרפה גם אגודת הסטודנטים במכללה, מתוך דאגה לזכויות הסטודנטים שייאלצו, כאמור, ללמוד בכיתות גדולות וצפופות יותר.

יש לציין כי למרות הבעיות איתן נאלצים להתמודד בספיר, במכללה מקווים מאוד לקבל בשבועות הקרובים את אישור המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) לפתיחת בית ספר למשפטים, שאמור להיות הראשון בדרום. הדבר עשוי לחזק את חוסנה של המכללה ולאפשר לה להתמודד עם התחרות בענף על אף המגבלות הביטחוניות איתן נאלצה ספיר, בראשותו של פרופ' זאב צחור, להתמודד בשנים האחרונות.

דובר המכללה מסר בתגובה כי "מצב המכללה מבחינה כלכלית יציב ביותר. אנחנו מתייעלים לקראת השנה הבאה על מנת לתת מענה טוב יותר מבלי שתיפגע רמת ההוראה במכללה. להיפרד מאנשים זה לא דבר קל. זה כואב, אבל אנחנו נאלצים להתייעל כדי להתאים את עצמנו למצב וכדי לא להיכנס לגירעון".