פדרמן: "מע"מ על תיירות יביא לצניחה של 40% בהכנסות"

מיכאל פדרמן, יו"ר לשכת התיאום של תעשיית התיירות, במסיבת עיתונאים שקיימו חברי נשיאות לשכת התיאום של הענף

"כל סטודנט מתחיל לכלכלה יבחין שהצעת החוק לבטל את הפטור ממע"מ על התיירות הנכנסת לישראל לוקה בכשל לוגי", כך אמר היום (ב') מיכאל פדרמן, יו"ר לשכת התיאום של תעשיית התיירות, במסיבת עיתונאים שקיימו חברי נשיאות לשכת התיאום של הענף.

פדרמן הוא גם הבעלים של רשת מלונות דן ויו"ר אלביט ואל-אופ.

לדבריו, סיעת ישראל ביתנו, שאליה משתייך שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, החליטה כי תצביע פה אחד נגד הצעת התקציב בכנסת אם לא יוסר הסעיף הרלבנטי לגבי המע"מ על התיירות. "נאמר לנו שהובטח להם שזה יבוטל", הוסיף פדרמן, וציין כי "באוצר פשוט החליטו שהפטור על המע"מ הוא עיוות היסטורי שיש לתקן ולא משנה מה העובדות".

פדרמן טוען, כי ההצעה מתעלמת לחלוטין מהשלכותיה, שמשמעותן הכלכלית מיידית. "המהלך יוביל לאובדן הכנסות למשק ולהגדלת האבטלה", ציין.

צניחה מיידית

לדברי פדרמן, המע"מ יביא על-פי הערכות בענף לצניחה מיידית של 12% בהיקף התיירות הנכנסת. את ההערכה הוא מגבה בהתייחסויות מסוכנויות תיירות ברחבי העולם ולפיהן הסוכנים הזרים טוענים כי יפנו מעתה את לקוחותיהם למדינות יותר נוחות לתיירים בעת המשבר הכלכלי. השלכה ישירה למצב כזה, להערכת בכירי הענף, היא ש-12 אלף עובדים ייפלטו ממעגל העבודה בתיירות ובענפים המשרתים את הענף, מתוך 90 אלף המועסקים בו כעת. עוד הם מחשבים, אובדן תמ"ג בסך 2.4 מיליארד שקל.

הצעת האוצר היא למעשה להחיל מע"מ (16.5%) על שירותי תיירות קרקע, כגון שירותי הלינה, השכרת רכב, אוטובוסים, שירותי תיירות נכנסת ושירותי בריאות. בכירי ענף התיירות טוענים כי המגמה כעת בעולם היא דווקא להוזיל את מחירי כרטיסי הטיסה ולעודד תיירות פנים באמצעות תמריצים נוספים. ההערכות הן שאפילו תיירים אידיאולוגיים, כאלה שמגיעים לישראל משום קדושת האתרים המצויים בה (כמו צליינים, למשל) יעדיפו להגיע לביקור במקומות הקדושים בישראל אך להתאכסן בירדן הסמוכה והזולה.

"הטלת המע"מ פוגעת בכושר התחרות של ישראל מול העולם", אמר שמואל מרום, יו"ר לשכת מארגני התיירות הנכנסת, "בשעה שישראל היא בכל מקרה מדינה בעייתית לענף התיירות, בגלל היותה מדינה בסיכון גיאופוליטי גבוה", הוסיף מרום.