עידן האירו

מה היעד הבא שלו כנגד הדולר ובאיזו נקודה תשתנה המגמה ■ כן, ועוד מילה על "המגמה"

משה שלום הוא סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

משקיעים וסוחרים מבקשים להגדיל את הונם באמצעות קנייה ומכירה של נכסים. הניתוח הטכני אמור לסייע בכך על ידי קביעת התיזמון הנכון לביצוע פעולות.

כל מי שמנסה לדעת מה יעלה ומה יירד בעתיד, מנסה למעשה, ביודעין ושלא ביודעין, לרכב על "המגמה" - תנועת העלייה או הירידה של השוק כולו או של נכס כלשהו הנסחר בו. יתרון המנתחים הטכניים הוא שהם מגדירים ומבינים את מהות המגמה, משום שזו מהות מקצועם.

הכלל "לסחור עם המגמה" (theTrend is your Friend) אינו אמרת שפר סתמית, אלא כלל זהב המציל יום-יום סוחרים: כל עוד קונים בעלייה, מוכרים בירידה ונמנעים מלסחור בדשדוש, יש סיכוי סביר לצאת בשלום מכניסה לא מוצלחת לשוק.

מעשים חשובים מדיבורים

נתחיל בטריוויאלי ונאמר שכדי להציג את המגמה משתמשים בגרף. כלי זה משקף באופן השלם והאובייקטיבי ביותר את דעתם של כל הסוחרים בנכס.

חשוב מאד לשים לב ולזכור: הגרף משקף את מעשי המשקיעים בפועל, ולא את הצהרותיהם או דעתם הכתובה, המתפרסמת ומשווקת במדיה או במחקר. כמו בהרבה מקרים בחיים, מעשים חשובים ואמיתיים מדיבורים, והגרף נותן לנו תמצית "אמת" זו.

הגרף מראה את המגמה השלטת: עלייה, ירידה או דשדוש לצורותיו השונות. קיומו או העדרו של כיוון ברור, הוא תוצאת מאבק בין קונים למוכרים. עיקרון זה, המזהה את מה שמשתקף מהגרף בשילוב הצד הפסיכולוגי של השוק, יהווה עזר לכל אדם, המנסה להבין את התנהגות השווקים.

לדוגמא: פריצה מדשדוש משקפת שבירה של איזון כוחות שהתקיים במשך זמן מסויים בין מי שהאמינו שערך הנכס ירד, לבין מי שהאמינו שערכו יירד. פריצה כלפי מעלה, מאותת שיד הקונים על העליונה, דבר שמעודד להאמין שמתחילה מגמה עולה, ושכדאי לשקול רק פעולות קניה.

כדוגמא, להלן גרף שבועי של מדד תא 75, המבטא מגמות:

משה שלום, תמונה ראשונה


  1. ציינתי כמעט כל שפל (ירוק) וכל שיא (אדום) בחץ. דוגמא למגמה עולה ניתן למצוא בעלייה הנוכחית של המדד מתחילת 2009. מאז, מתקיימת ההגדרה של מגמה עולה: סדרה של שיאים ושפלים עולים - כל שפל ושיא גבוהים מקודמם.
  2. בריבוע הירוק, מוצג יישום פשוט של הגדרת המגמה: לאחר שני שפלים עולים ושיא אחד, נקבע שמתקיימת מגמה עולה, מייד לאחר שהמחיר עבר את השיא הקודם. לפני כן, לא התקיימו תנאים לכך.
  3. ממוצע נע, במקרה זה של 20 שבועות, יכול לתת תמונה יותר ברורה ורגועה של המגמה, אבל הוא אינו קובע אותה. רק השפלים והשיאים עושים זאת.

    אם משלבים את שני הרכיבים, מקבלים כלי נהדר למסחר לפי המגמה: כל עוד מתקיימים שיאים ושפלים עולים, והמחיר נמצא מעל הממוצע הנע: למשקיע כדאי להחזיק בנכס. אם אחד מהתנאים חדל מלהתקיים, על המשקיע (סוחר) להיות מחוץ לנכס.

כמה עניינים חשובים לגבי המגמה:

  1. יש שלוש מגמות עיקריות (בטווח הזמן): ראשית (ארוכה), משנית (בינונית) ומינורית (קצרה). על הסוחר-משקיע לבחור את הטווח המתאים לזמינות שלו, ולסחור על פיו.

  2. המגמה בתוקף עד הוכחת ההיפך, דהיינו עד לשבירת סדרת השפלים והשיאים.

  3. מגמה תתפוס תאוצה (תהיה מהירה ובזמן ובמחיר) ככל שהיא תהפוך לברורה יותר.
  4. תיקונים טכניים מביאים לשפל (שיא) מנוגד למגמה. תיקונים אלו מהווים חלק בלתי נפרד מהמגמה ורק תיקון שיחזור יותר משני שליש מתנועת המגמה הקודמת, יהווה אזהרה לגבי המשך המגמה הנוכחית.

  5. עומק התיקון כעוצמת המגמה, ומכאן נסיק את ההיפך: ככל שהתיקונים הטכניים יהיו עמוקים יותר, כך נדע את עוצמת המגמה.

לסיכום: על המשקיע להבין מה המגמה (על פי השיאים והשפלים) ולפעול בהתאם. הפועל כך, יוכל להיות רוב הזמן להיות בצד הנכון של השוק, ולהינזק פחות כאשר קיימת חוסר וודאות. אני מתנצל על כך שבפורום זה נמנע ממני מלהרחיב יותר, ואני מעודד את הקוראים להשלים את ידיעותיהם על המגמה בכל דרך אפשרית נוספת ספרים, קורסים וכו'.

אירו דולר אירו / דולר

כפי שהבטחתי בשבוע שעבר, הפעם ננתח את זוג המטבעות EUR/USD בעזרת גרף יומי:

משה שלום, תמונה שנייה


  1. האירו נמצא במגמת עלייה (שיאים ושפלים עולים). המעבר מעל הממוצע נע 20 (חום) וחציית קו המגמה היורד (כחול), מחזקים את הסבירות לתנועה מעלה.
  2. התעלה העולה הרחבה (3 סגול) התחלפה בתעלה עולה צרה וחדה יותר (4 סגול). זה סימן למגמה ברורה ומהירה יותר כלפי מעלה.
  3. ה-DI (המסומן ב-1 סגול) והמתנדים (2 סגול) מורים גם הם על תחילת תנועה מעלה לאחר תקופה של תיקון יורד. מעבר ה-RSI מעל ה-50 מחזק מאוד השערה הזו.
  4. יעד ראשון יהיה השיא הקודם (1.435) ואחריו 1.47.
  5. שבירת הגבול התחתון של התעלה העולה (4 סגול) יהווה אזהרה ראשונה שהמהלך שציינתי לא יתקיים. ביטולה המוחלט יגיע כאשר היורו ישבור את הגבול התחתון של השנייה (3 סגול) ויגיע ל-1.34-35.


שבוע טוב ומסחר פורה לכולם,

  1. ליצירת קשר באימייל Moshe.Shalom@gmail.com

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.